Předmět: Vizuální studia pro digitální věk 1

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Vizuální studia pro digitální věk 1
Kód předmětu KKTS/VSDV1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Po absolvování ZS kurzu: - bude student schopen pojmenovat vztah vizuální kultury a umění k vlastnímu oboru, - bude mít představu o zrakové percepci a vztahu smyslového vnímání na lidské poznávání a vytváření pojmů prostřednictvím tělesné zkušenosti (základy kognitivní vědy); - naučí se rozlišovat mezi představou, obrazem, médiem a dispozitivem (antropologie a teorie obrazu) a - bude seznámen se základy sémiotiky a čtení vizuálních reprezentací (znak, označování, rámování, intence, kontext, význam, metafora).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 27 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student bude schopen verbálního sdílení představ, obraznosti, tělesnosti, interpretace kognitivně-sémantických vzorců vázaných na kulturní hodnoty a jejich emoční vrstvy.
Student bude schopen verbálního sdílení představ, obraznosti, tělesnosti, interpretace kognitivně-sémantických vzorců vázaných na kulturní hodnoty a jejich emoční vrstvy.
Výsledky učení
mít představu o zrakové percepci a vztahu smyslového vnímání na lidské poznávání a vytváření pojmů prostřednictvím tělesné zkušenosti (základy kognitivní vědy);
mít představu o zrakové percepci a vztahu smyslového vnímání na lidské poznávání a vytváření pojmů prostřednictvím tělesné zkušenosti (základy kognitivní vědy);
být seznámen se základy sémiotiky a čtení vizuálních reprezentací (znak, označování, rámování, intence, kontext, význam, metafora).
být seznámen se základy sémiotiky a čtení vizuálních reprezentací (znak, označování, rámování, intence, kontext, význam, metafora).
vysvětlit případy, kdy a proč se umění stává náhražkou a stimulem či superstimulem
vysvětlit případy, kdy a proč se umění stává náhražkou a stimulem či superstimulem
vysvětlit jakou roli hraje umělecká výpověď ve vztahu mezi individuálním modelem reality a proměnou konsenzuálního modelu reality (tedy jak umění může proměňovat náš obraz světa)
vysvětlit jakou roli hraje umělecká výpověď ve vztahu mezi individuálním modelem reality a proměnou konsenzuálního modelu reality (tedy jak umění může proměňovat náš obraz světa)
mít přehled o různých možnostech, jak vizuální reprezentace zobrazují prostor a čas
mít přehled o různých možnostech, jak vizuální reprezentace zobrazují prostor a čas
Odborné dovednosti
determinovat vztah vizuální kultury a umění k vlastnímu oboru
determinovat vztah vizuální kultury a umění k vlastnímu oboru
naučí se rozlišovat mezi představou, obrazem, médiem a dispozitivem (antropologie a teorie obrazu)
naučí se rozlišovat mezi představou, obrazem, médiem a dispozitivem (antropologie a teorie obrazu)
propojovat oblasti umění a kultury se základními lidskými potřebami na úrovni individuálního i sdíleného poznání
propojovat oblasti umění a kultury se základními lidskými potřebami na úrovni individuálního i sdíleného poznání
rozpoznat prostředky vizuální kultury jako nástroje k sebeidentifikaci, ale i ke komerční a ideologické manipulaci
rozpoznat prostředky vizuální kultury jako nástroje k sebeidentifikaci, ale i ke komerční a ideologické manipulaci
nastudovat, interpretovat odborný text a zapracovat jej v rámci týmu do zadaného formátu (referát, seminární práce)
nastudovat, interpretovat odborný text a zapracovat jej v rámci týmu do zadaného formátu (referát, seminární práce)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Aumont, Jacques. Obraz. 2. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2010. ISBN 978-80-7331-165-0.
  • BAXANDALL, Michael, BARTLOVÁ, Milena (ed.). Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. UMPRUM, 2019. ISBN 978-80-87989-31-1.
  • BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno, Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6.
  • Bendová, H., Strnad, M. Společenské vědy a audiovize. ISBN 978-80-7331-313-5.
  • BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
  • Bourriaud, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007.
  • Jacques Aumont. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
  • Kesner, L. (ed.). Vizuální teorie, 2. vydání. Praha, 2005.
  • Lakoff, G., Johnson, M. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.
  • MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. + Svět na obrazovce. In: Jak vidět svět. Překlad Andrea Průchová Hrůzová a Jan J. Škrob.. Vydání první. ArtMap, 372 stran. Praha, 2018. ISBN 978-80-906599-5-7.
  • MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. Praha: ArtMap, 2018. ISBN 978-80-906599-5-7.
  • MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
  • MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
  • STEYERL, Hito. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War. London: Verso, 2017. ISBN 978-1-78663-243-2.
  • STUNKEN Marita, CARTWRIGHT Lisa. Studia vizuální kultury. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
  • STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford. Oxford University Press, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr