Vyučující
|
-
Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Po absolvování ZS kurzu: - bude student schopen pojmenovat vztah vizuální kultury a umění k vlastnímu oboru, - bude mít představu o zrakové percepci a vztahu smyslového vnímání na lidské poznávání a vytváření pojmů prostřednictvím tělesné zkušenosti (základy kognitivní vědy); - naučí se rozlišovat mezi představou, obrazem, médiem a dispozitivem (antropologie a teorie obrazu) a - bude seznámen se základy sémiotiky a čtení vizuálních reprezentací (znak, označování, rámování, intence, kontext, význam, metafora).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 27 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít představu o zrakové percepci a vztahu smyslového vnímání na lidské poznávání a vytváření pojmů prostřednictvím tělesné zkušenosti (základy kognitivní vědy); |
mít představu o zrakové percepci a vztahu smyslového vnímání na lidské poznávání a vytváření pojmů prostřednictvím tělesné zkušenosti (základy kognitivní vědy); |
být seznámen se základy sémiotiky a čtení vizuálních reprezentací (znak, označování, rámování, intence, kontext, význam, metafora). |
být seznámen se základy sémiotiky a čtení vizuálních reprezentací (znak, označování, rámování, intence, kontext, význam, metafora). |
vysvětlit případy, kdy a proč se umění stává náhražkou a stimulem či superstimulem |
vysvětlit případy, kdy a proč se umění stává náhražkou a stimulem či superstimulem |
vysvětlit jakou roli hraje umělecká výpověď ve vztahu mezi individuálním modelem reality a proměnou konsenzuálního modelu reality (tedy jak umění může proměňovat náš obraz světa) |
vysvětlit jakou roli hraje umělecká výpověď ve vztahu mezi individuálním modelem reality a proměnou konsenzuálního modelu reality (tedy jak umění může proměňovat náš obraz světa) |
mít přehled o různých možnostech, jak vizuální reprezentace zobrazují prostor a čas |
mít přehled o různých možnostech, jak vizuální reprezentace zobrazují prostor a čas |
Odborné dovednosti |
---|
determinovat vztah vizuální kultury a umění k vlastnímu oboru |
determinovat vztah vizuální kultury a umění k vlastnímu oboru |
naučí se rozlišovat mezi představou, obrazem, médiem a dispozitivem (antropologie a teorie obrazu) |
naučí se rozlišovat mezi představou, obrazem, médiem a dispozitivem (antropologie a teorie obrazu) |
propojovat oblasti umění a kultury se základními lidskými potřebami na úrovni individuálního i sdíleného poznání |
propojovat oblasti umění a kultury se základními lidskými potřebami na úrovni individuálního i sdíleného poznání |
rozpoznat prostředky vizuální kultury jako nástroje k sebeidentifikaci, ale i ke komerční a ideologické manipulaci |
rozpoznat prostředky vizuální kultury jako nástroje k sebeidentifikaci, ale i ke komerční a ideologické manipulaci |
nastudovat, interpretovat odborný text a zapracovat jej v rámci týmu do zadaného formátu (referát, seminární práce) |
nastudovat, interpretovat odborný text a zapracovat jej v rámci týmu do zadaného formátu (referát, seminární práce) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kolokvium |
Kolokvium |
Doporučená literatura
|
-
Aumont, Jacques. Obraz. 2. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2010. ISBN 978-80-7331-165-0.
-
BAXANDALL, Michael, BARTLOVÁ, Milena (ed.). Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. UMPRUM, 2019. ISBN 978-80-87989-31-1.
-
BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno, Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6.
-
Bendová, H., Strnad, M. Společenské vědy a audiovize. ISBN 978-80-7331-313-5.
-
BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Bourriaud, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007.
-
Jacques Aumont. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
-
Kesner, L. (ed.). Vizuální teorie, 2. vydání. Praha, 2005.
-
Lakoff, G., Johnson, M. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. + Svět na obrazovce. In: Jak vidět svět. Překlad Andrea Průchová Hrůzová a Jan J. Škrob.. Vydání první. ArtMap, 372 stran. Praha, 2018. ISBN 978-80-906599-5-7.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. Praha: ArtMap, 2018. ISBN 978-80-906599-5-7.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
-
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
STEYERL, Hito. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War. London: Verso, 2017. ISBN 978-1-78663-243-2.
-
STUNKEN Marita, CARTWRIGHT Lisa. Studia vizuální kultury. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford. Oxford University Press, 2002.
|