Vyučující
|
-
Fišerová Lucia, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Muzeum a galerie jako rituální prostor 2. Kult umělce 3. Kurátor jako distributor významů 4. Umělecké dílo a jeho aura včase technické reprodukovatelnosti 5. Spirituální rozměr umění 6. Umělecké dílo jako komodita
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Týmová práce
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 19 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
získá základní orientaci v současném vývoji a tendenciích fotografie |
získá základní orientaci v současném vývoji a tendenciích fotografie |
naučí se porozumět odbornému teoretickému textu |
naučí se porozumět odbornému teoretickému textu |
bude schopen zasadit své vlastní dílo do dějinného kontextu vývoje fotografie |
bude schopen zasadit své vlastní dílo do dějinného kontextu vývoje fotografie |
bude umět vyjmenovat a vysvětlit nejčastější fenomény reflektované v současném umění |
bude umět vyjmenovat a vysvětlit nejčastější fenomény reflektované v současném umění |
naučí se porozumět podstatě média a definovat, co pro něj znamená dobrý obraz |
naučí se porozumět podstatě média a definovat, co pro něj znamená dobrý obraz |
Odborné dovednosti |
---|
schopnost hlubší autoreflexe své vlastní tvorby |
schopnost hlubší autoreflexe své vlastní tvorby |
vytvořit z kvalitních fotografií fungujíci soubor, zvolit vhodnou adjustaci a instalaci v prostoru |
vytvořit z kvalitních fotografií fungujíci soubor, zvolit vhodnou adjustaci a instalaci v prostoru |
navrhnout portfolio odpovídající kvalitě fotografií |
navrhnout portfolio odpovídající kvalitě fotografií |
získá elementární znalosti v komunikaci s výstavnými a vydavatelskými institucemi |
získá elementární znalosti v komunikaci s výstavnými a vydavatelskými institucemi |
nabyde kritické myšlení a schopnost zhodnotit výstavu nebo publikaci prostřednictvím recenze |
nabyde kritické myšlení a schopnost zhodnotit výstavu nebo publikaci prostřednictvím recenze |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
ANDERSON, Gail (ed.). Reinventing the Museum, Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift. AltaMira Press. U. S., 2004. ISBN 978-0759101708.
-
Barthes, Roland. Světlá komora. Agite/Fra, Praha, 2005.
-
BATCHEN, Geoffrey. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii. Praha, NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-409-5.
-
CÍSAŘ, Karel. Co je to fotografie?. Praha: Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
ČERNÁ, Jitka - VOJTÍŠKOVÁ, Lucie a kol. Výstava Velmi křehké vztahy, obraz rodiny v současném umění. Kurátorský a marketingový přístup k výstavě. Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-168-3.
-
Elkins, James. Proč lidé pláčou před obrazy : příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1509-9.
-
FERGUSON, Bruce. W. Thinking About Exhibitions. Routledge, 1996. ISBN 978-0415115902.
-
FESL, David; GROSSEOVÁ, Isabela. Afterlife výstavy. AVU. Praha, 2019. ISBN 978-80-87108-80-2.
-
FIŠEROVÁ, Lucia L.; POSPĚCH, Tomáš (ed.). Role fotografie. Rozhovory o různé fotografii. Praha: PositiF, 2019. ISBN 978-80-87407-27-1.
-
FREELANDOVÁ, Cynthia. Teorie umění. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-90-7363-164-2.
-
Hájek, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš. Labyrint, 2012. ISBN 978-80-87260-31-9.
-
Horáček Ondřej. Místa Počinu. Praha: Komunikační prostor Školská, 2009. ISBN 978-80-254-8775-4.
-
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Prasha, 2000. ISBN 80-7203-252-6.
-
KORECKÝ, David, ed. Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění.. 2009. ISBN 978-80-8660-351-3.
-
MARINCOLA, Paula. What Makes a Great Exhibition?. Reaktion Books, 2007. ISBN 978-0970834614.
-
MORGANOVÁ, Pavlína, Terezie NEKVINDOVÁ a Dagmar SVATOŠOVÁ. Výstava jako médium: české umění 1957-1999.. Praha: VVP AVU, 2020. ISBN 978-80-88366-13-3.
-
OBRIST, Hans Ulrich. Everything You Always Wanted to Know About Curating* But Were Afraid to Ask. Sternberg Press, 2010. ISBN 978-1933128252.
-
OBRIST, Hans Ulrich. Stručná historie kurátorství. Kutná Hora, 2012. ISBN 978-80-7056-167-6.
-
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle. Ideologie galerijního prostoru. Tranzit. Praha, 2014. ISBN ?80-87259-30-4.
-
O´NEILL, Paul (ed.). Curating subjects. Open Editions. London, 2007. ISBN 978-0949004161.
-
ORIŠKOVÁ, MÁRIA (ed.). Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum. Bratislava, 2006.
-
SILVERIO, Robert. Nefotografie neslova. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-420-0.
|