Vyučující
|
-
Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy projektového managementu 2. Životní cyklus projektu (pojmy PM, vodopádový přístup, agilní přístup, produkty projektu). 3. Fáze designérského procesu (analogie s řízením projektu, rozdíly, problémy, iterativní přístup). 4. Předprojektová fáze, tj. vznik projektu (definiční fáze) a Mandát. 5. Správné formulování cíle projektu, designérská výzva. 6. Customer Journey, Persona/User Profiles. 7. Projektová fáze: Zahájení projektu, Define point of view. 8. Plánování projektu, Find Ideas. Plán řízení projektu, Plán řízení rizik, Harmonogram. 9. Project Backlog, User Story, WBS, Kritická cesta, odhadování času realizace aktivit. 10. Realizace projektu (včetně procesu monitorování a řízení projektu MaC (Monitoring and Controlling), Prototype 11. Metoda Earned Value Management, Milníková metoda, Stand-up Meeting, Retrospektiva, Sprint, Scrum proces, Kanban. 12. Ukončení projektu, Test. Zpráva o ukončení realizace projektu a dodání výstupů projektu, Kniha projektu. 13. Poprojektová fáze (vyhodnocení), Reflect! Poučení z projektu (pohled do budoucnosti). Zprávy o implementaci a přínosech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
Základní znalost řízení projektů a týmové práce. Praktická zkušenost s realizací projektů, znalost základních rozdílu v řízení každodenních aktivit a řízení projektů. |
Základní znalost řízení projektů a týmové práce. Praktická zkušenost s realizací projektů, znalost základních rozdílu v řízení každodenních aktivit a řízení projektů. |
Znalosti problematiky kulturních a kreativních průmyslů. |
Výsledky učení |
---|
Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu. |
Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady. |
Pochopit univerzální agilní principy pro řízení projektů a uvést příklady. |
Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty. |
Vysvětlit rozdělení projektu podle životního cyklu na fáze jeho řízení a vyjmenovat do jednotlivých fází příslušné nástroje a dokumenty. |
Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
Popsat smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků řízení projektů. |
Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
Interpretovat pojem hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost. |
Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů. |
Vysvětlit rozdíl mezi tzv. prediktivním (vodopádovým) přístupem k řízení projektů a agilním přístupem k řízení projektů. |
Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem. |
Porovnat a vysvětlit rozdíly mezi hierarchicky uspořádanou WBS a produktovým backlogem. |
Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech. |
Napsat designérskou výzvu a User Story podle agilního přístupu k řízení projektů a porovnat metody a vysvětlit analogii na příkladech. |
Odborné dovednosti |
---|
Student vybírá klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
Student vybírá klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
Vybrat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavuje Business Case projektu. |
Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem. |
Student analyzuje problém organizace a navrhuje varianty řešení problému, kterýmusí být řešen projektem. |
Student analyzuje problém organizace a navrhuje varianty řešení problému, kterýmusí být řešen projektem. |
Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému, který bude být řešen projektem. |
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
Student navrhuje a vhodně formuluje designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
Student navrhuje a vhodně formuluje designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu. |
Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu. |
Student vybírá klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytváří Project Summary, stanovuje projektové výstupy a specifikuje je pro harmonogram projektu. |
Student vybírá klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytváří Project Summary, stanovuje projektové výstupy a specifikuje je pro harmonogram projektu. |
Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvořit Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu. |
Student plánuje postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využívá k tomu samostatně Ganttův diagram. |
Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram. |
Student plánuje postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využívá k tomu samostatně Ganttův diagram. |
Plánovat postup prací na projektu jako projektový harmonogram a využít k tomu samostatně Ganttův diagram. |
Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
Student kriticky sleduje skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnává plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvoří zprávu o ukončení prjoektu a je schopen všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
Student kriticky sleduje skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnává plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvoří zprávu o ukončení prjoektu a je schopen všechny rozdíly oproti plánu zapisovat. |
Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
Oponovat dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
Student oponuje dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
Student oponuje dokumentaci jiného studenta a jeho přístupy k tvorbě projektových dokumentů z pozice projektového manažera. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Odborné dovednosti |
---|
Týmová práce |
Týmová práce |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Kolokvium |
Kolokvium |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
DOLEŽAL, J. a kol.. Projektový management komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5620-2.
-
DOLEŽAL, Jan a Jiří KRÁTKÝ. Projektový management v praxi: naučte se řídit projekty!. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5693-6.
-
Doležal, Jan. Agilní přístupy vývoje produktu a řízení projektu: komplexně, prakticky a dle světové praxe. Praha. 2022.
-
LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
-
Šviráková Eva. Kreativní projektový management. Zlín, 2014. ISBN 978-80-87500-58-3.
|