Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Úvod - rozvoj stávajících a vznik nových vzdělávacích institucí pro designéry od 90. let 20. století 2. Významné osobnosti českého designu od 90. let do současnosti 3.-4. Nejstarší generace designérů dříve působících v tuzemsku i zahraničí a jejich význam pro rozvoj designérské pedagogiky i praxe (Eva Jiřičná, Jan Kaplický, Bořek Šípek, Jiří Pelcl, František Burian) 5.-6. Střední a mladá generace designérů a designérských studií od 90. let (Olgoj Chorchoj, Rony Plesl, Jan Čapek a další) 7. Od národních podniků k privatizaci a vzniku nových firem - tuzemští výrobci spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce 8.-9. Nejvýznamnější producenti v oblasti českého designu a firmy spolupracující s designéry v různých oborech od designu nábytku po design skla (TON, Tescoma, mmcité/egoé, Lasvit, Preciosa a další) 10.-11. Prezentace designu v současnosti v tuzemském prostředí (Designblok, Bienále Brno (b. grafického designu), Zlin Design Week) 12.-13. Výzvy pro současný český design v oblasti ekologie a udržitelnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu. |
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu. |
Výsledky učení |
---|
Student získá přehled o současném stavu a tendencích českého designu, schopnost tvorby vlastního pohledu a erudovaného názoru na tuto problematiku. Samostatně se orientuje v současném dění v českém designu. |
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu) |
Student získá přehled o současném stavu a tendencích českého designu, schopnost tvorby vlastního pohledu a erudovaného názoru na tuto problematiku. Samostatně se orientuje v současném dění v českém designu. |
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu) |
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost |
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost |
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu |
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu |
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu |
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu |
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a identifikovat jejich hlavní realizace |
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a identifikovat jejich hlavní realizace |
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu |
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu |
je schopen kriticky zhodnotit současný stav českého designu |
je schopen kriticky zhodnotit současný stav českého designu |
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika |
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit ho od greenwashingu |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit ho od greenwashingu |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
orientuje se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty |
orientuje se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
HERRIOTT, Luke. Design pro 21. století. Slovart, 2007. ISBN 80-7209-970-1.
-
HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, ed., PAUKNEROVÁ, Pavla, ed. a ŘÍHA, Cyril, ed. Tam a zpátky: současný design, architektura a urbanismus.. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015.
-
HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, PACHMANOVÁ, Martina a RESSOVÁ, Jitka. Zlínská umprumka (1959-2011): od průmyslového výtvarnictví po design. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2013.
-
HULÁK, J., PAULY, J., KOUDELKOVÁ, D. Design v českých zemích 1900 ? 2000.. Praha : Academia : Uměleckoprůmyslové museum v Praze,, 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
-
Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2005.
-
KOLESÁR, Zdeno, ed. Art dizajn. František Burian a študenti.. SLOVART Bratislava, 2017.
-
OLGOJ CHORCHOJ, HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, KORYČÁNEK, Rostislav, ed. OCH!: Olgoj Chorchoj: logika emoce. Praha, 2016.
-
PAULY, Jana a HULÁK, Jiří. Český průmyslový design 1990-2010. Praha, 2010.
-
VELČOVSKÝ, Maxim. Maxim Velčovský: vše za 39. Brno, 2016.
-
Zdeno Kolesár. Kapitoly s dejín grafického designu. Slovenské centrum dizajnu Bratislava 2006, 2006. ISBN 80-968658-5-4.
|