Předmět: Současný český design

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Současný český design
Kód předmětu KKTS/MD8SD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Obsah předmětu: 1. Úvod - rozvoj stávajících a vznik nových vzdělávacích institucí pro designéry od 90. let 20. století 2. Významné osobnosti českého designu od 90. let do současnosti 3.-4. Nejstarší generace designérů dříve působících v tuzemsku i zahraničí a jejich význam pro rozvoj designérské pedagogiky i praxe (Eva Jiřičná, Jan Kaplický, Bořek Šípek, Jiří Pelcl, František Burian) 5.-6. Střední a mladá generace designérů a designérských studií od 90. let (Olgoj Chorchoj, Rony Plesl, Jan Čapek a další) 7. Od národních podniků k privatizaci a vzniku nových firem - tuzemští výrobci spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce 8.-9. Nejvýznamnější producenti v oblasti českého designu a firmy spolupracující s designéry v různých oborech od designu nábytku po design skla (TON, Tescoma, mmcité/egoé, Lasvit, Preciosa a další) 10.-11. Prezentace designu v současnosti v tuzemském prostředí (Designblok, Bienále Brno (b. grafického designu), Zlin Design Week) 12.-13. Výzvy pro současný český design v oblasti ekologie a udržitelnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu.
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách umění a designu.
Výsledky učení
Student získá přehled o současném stavu a tendencích českého designu, schopnost tvorby vlastního pohledu a erudovaného názoru na tuto problematiku. Samostatně se orientuje v současném dění v českém designu.
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu)
Student získá přehled o současném stavu a tendencích českého designu, schopnost tvorby vlastního pohledu a erudovaného názoru na tuto problematiku. Samostatně se orientuje v současném dění v českém designu.
vysvětlit rozdíly v organizaci práce designérů před a po roce 1989 (resp. ve státem řízeném hospodářství a kapitalismu)
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost
popsat hlavní mezníky vývoje českého designu od počátku 90. let až po současnost
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu
rozpoznat specifika tuzemského vývoje designu
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a charakterizovat jejich tvorbu
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a identifikovat jejich hlavní realizace
určit osobnosti aktivně ovlivňující podobu českého designu od 90. let 20. století do současnosti a identifikovat jejich hlavní realizace
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují
vyjmenovat důležité české výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují
Odborné dovednosti
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu
samostatně se orientovat v současném dění v českém designu
je schopen kriticky zhodnotit současný stav českého designu
je schopen kriticky zhodnotit současný stav českého designu
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika
rozlišit polohy designu od průmyslového až po konceptuální design či art design a definovat jejich specifika
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit ho od greenwashingu
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit ho od greenwashingu
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu
orientuje se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty
orientuje se v oblasti hlavních prezentací českého designu v současnosti a dokáže pojmenovat jejich odlišné formáty
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • HERRIOTT, Luke. Design pro 21. století. Slovart, 2007. ISBN 80-7209-970-1.
  • HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, ed., PAUKNEROVÁ, Pavla, ed. a ŘÍHA, Cyril, ed. Tam a zpátky: současný design, architektura a urbanismus.. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015.
  • HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, PACHMANOVÁ, Martina a RESSOVÁ, Jitka. Zlínská umprumka (1959-2011): od průmyslového výtvarnictví po design. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2013.
  • HULÁK, J., PAULY, J., KOUDELKOVÁ, D. Design v českých zemích 1900 ? 2000.. Praha : Academia : Uměleckoprůmyslové museum v Praze,, 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
  • Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2005.
  • KOLESÁR, Zdeno, ed. Art dizajn. František Burian a študenti.. SLOVART Bratislava, 2017.
  • OLGOJ CHORCHOJ, HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, KORYČÁNEK, Rostislav, ed. OCH!: Olgoj Chorchoj: logika emoce. Praha, 2016.
  • PAULY, Jana a HULÁK, Jiří. Český průmyslový design 1990-2010. Praha, 2010.
  • VELČOVSKÝ, Maxim. Maxim Velčovský: vše za 39. Brno, 2016.
  • Zdeno Kolesár. Kapitoly s dejín grafického designu. Slovenské centrum dizajnu Bratislava 2006, 2006. ISBN 80-968658-5-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr