Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti budou seznámeni s přehledem vizuální kultury od raného středověku do konce 19. století. Dochované kulturní památky jim budou představeny v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy. Studentům bude také přestavena historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury, taktéž důležité osobnosti této disciplíny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalost dějin kultury. |
Základní znalost dějin kultury. |
Výsledky učení |
---|
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century |
Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century |
Name the most important surviving cultural monuments |
Name the most important surviving cultural monuments |
Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period |
Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period |
Define basic archetypes in visual communication |
Define basic archetypes in visual communication |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century) |
Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century) |
Name the most important surviving cultural monuments |
Name the most important surviving cultural monuments |
Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Be able to interpret a work of art in relation to the period |
Be able to interpret a work of art in relation to the period |
Locate archetypal elements and plans in visual communication |
Locate archetypal elements and plans in visual communication |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Exkurze |
Exkurze |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
EISENMAN; Stephen F. Nineteenth Century Art: a critical history. London: Thames et Hudson, 2020. ISBN 9780500841723.
-
KESNER, Ladislav ed. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 8073190540.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford. Oxford University Press, 2002.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.
|