Vyučující
|
-
Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zásady pro vypracování podkladů pro zadání závěrečné práce; doporučená osnova pro zpracování závěrečné práce (rešerše k tématu práce, analýza pro zpracování tématu, variantní návrhy řešení, postup zpracování vybrané varianty řešení). 2. Tvůrčí práce při psaní textů (cíl a účel práce, metoda psaní práce, rozsah závěrečné práce a její finální zadání, principy výběru tématu). 3. Tvůrčí práce se zdroji v teoretické části závěrečné práce, postup, jak se zdroji pracovat tvůrčím způsobem, doporučení, jak promítnout do textu závěrečné práce vlastní pohled. 4. Tvůrčí práce analytická a metody analýzy (textová analýza, kompilace (kompilát), komparativní analýza, historická metoda - práce s primárními zdroji); kvalitativní výzkum, charakteristika pro odbornou esej. 5. Struktura práce, úvod (principy a význam úvodu, výzkumné otázky a hypotézy); hlavní část závěrečné práce (teoretická část, praktická část); závěr (principy, význam, stylistika). 6. Styl psaní odborné práce (subjektivní a objektivní styl, neosobní formulace, autorský singulár a plurál, vyprávění vs. odborná práce); cílová skupina závěrečné práce. 7. Jakou literaturu lze použít (bezproblémové zdroje, poněkud problematické zdroje a velmi problematické zdroje), jak vybírat zdroje a kvalita zdrojů; průběžné poznámky ke zdrojování v textu, doporučený postup při psaní teoretické práce. 8. Citace a parafráze; citace z cizího jazyka; používání cizích slov v českém a slovenském textu. 9. Soupis zdrojů a odkazy na zdroj v textu; odkazy na zdroje v textu (Harvardský systém tj. forma Jméno-Datum, metoda číslování odkazů, metoda poznámky pod čarou); citace obrázků a fotografií. 10. Jak napsat a strukturovat seznam použité literatury a seznam použitých obrázků; smysl a struktura seznamu příloh k závěrečné práci; prezentace a obhajoba bakalářské práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 21 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pravidelná účast na konzultacích s vedoucím závěrečné bakalářské práce. Předpoklad všeobecné úrovně teoretických znalostí v daném oboru. Úspěšné absolvování a uzavření všech stupňů ateliérové výuky v navazujícím magisterském studijním programu. |
Pravidelná účast na konzultacích s vedoucím závěrečné bakalářské práce. Předpoklad všeobecné úrovně teoretických znalostí v daném oboru. Úspěšné absolvování a uzavření všech stupňů ateliérové výuky v navazujícím magisterském studijním programu. |
Výsledky učení |
---|
Aplikovat předpisy a směrnice rektora UTB ve Zlíně, které se vztahují k psaní diplomových prací, aplikovat předpisy a směrnice děkana FMK UTB ve Zlíně. |
Aplikovat předpisy a směrnice rektora UTB ve Zlíně, které se vztahují k psaní diplomových prací, aplikovat předpisy a směrnice děkana FMK UTB ve Zlíně. |
Vysvětlit smysl tvůrčí práce a zásady reflexe nebo rešerše odborné literatury. |
Vysvětlit smysl tvůrčí práce a zásady reflexe nebo rešerše odborné literatury. |
Objasnit rozdíl mezi kompilátem a plagiátem, vyjmenovat znaky plagiátorství. |
Objasnit rozdíl mezi kompilátem a plagiátem, vyjmenovat znaky plagiátorství. |
Rozlišit mezi různými možnostmi odkazování a tvorby bibliografických záznamů podle ČSN ISO 690: 2022 a vybrat vhodnou variantu citace a citování pro vlastní diplomovou práci. |
Rozlišit mezi různými možnostmi odkazování a tvorby bibliografických záznamů podle ČSN ISO 690: 2022 a vybrat vhodnou variantu citace a citování pro vlastní diplomovou práci. |
Vysvětlit rozdíl mezi přímou a nepřímou citací a navrhnout možnosti citování cizojazyčných zdrojů. |
Vysvětlit rozdíl mezi přímou a nepřímou citací a navrhnout možnosti citování cizojazyčných zdrojů. |
Odborné dovednosti |
---|
Napsat text bakalářské práce tak, aby byl zřejmý vlastní názor v textu od textu parafrázovaného. |
Napsat text bakalářské práce tak, aby byl zřejmý vlastní názor v textu od textu parafrázovaného. |
Navrhnout a formulovat v textu cíl diplomové práce, interpretovat přečtený text a reflektovat jej písemným vyjádřením vlastního názoru. |
Navrhnout a formulovat v textu cíl diplomové práce, interpretovat přečtený text a reflektovat jej písemným vyjádřením vlastního názoru. |
Navrhnout varianty řešení pro zvolené téma a dosažení cíle diplomové práce a vyhodnotit dosavadní vývoj tvorby produktu práce a popisat jej v souvislém textu. |
Navrhnout varianty řešení pro zvolené téma a dosažení cíle diplomové práce a vyhodnotit dosavadní vývoj tvorby produktu práce a popisat jej v souvislém textu. |
Odkazovat v textu na převzaté zdroje v souladu se zvolenou formou podle ČSN ISO 690:2022, správně používat přímou a nepřímou citaci. |
Odkazovat v textu na převzaté zdroje v souladu se zvolenou formou podle ČSN ISO 690:2022, správně používat přímou a nepřímou citaci. |
Tvořit bibliografické záznamy v Seznamu použité literatury u různých zdrojů (tištěných a elektronických) podle ČSN ISO 690:2022 a to také u převzatých obrázků z jiných zdrojů v diplomové práci. |
Tvořit bibliografické záznamy v Seznamu použité literatury u různých zdrojů (tištěných a elektronických) podle ČSN ISO 690:2022 a to také u převzatých obrázků z jiných zdrojů v diplomové práci. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
Collins, H. Kreativní výzkum: teorie a praxe výzkumu v oblasti tvůrčích odvětví.. Praha, 2017. ISBN 978-80-7008-386-4.
-
Krčál, M., Teplíková, Z. Naučte (se) citovat. Blansko : Citace.com, 2014. ISBN 978-80-260-6074-1.
-
Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
|