Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Nácvik psaní verzálek kurzivní italiky Cancellaresca italica 2. Prezentace různých typů kaligrafie podle dějinných období a psacích nástrojů 3. Prezentace letteringu - kreslené písmo 4. Ukázka netradičních psacích nástrojů 5. Zákonitosti tvorby kompozice 6. Vytvoření kompozice na formát A4 s gradací textu a dekorativními prvky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student si zajistí psací náčiní. |
Student si zajistí psací náčiní. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- student umí definovat základní pravidla typografie související s kaligrafií |
- student umí definovat základní pravidla typografie související s kaligrafií |
- student umí popsat proces tvorby kompozice |
- student umí popsat proces tvorby kompozice |
- student umí rozpoznat druhy historických kaligrafických stylů |
- student umí rozpoznat druhy historických kaligrafických stylů |
- student umí rozpoznat druhy kaligrafických psacích nástrojů |
- student umí rozpoznat druhy kaligrafických psacích nástrojů |
- student umí popsat význam kontrastu psané a volné plochy |
- student umí popsat význam kontrastu psané a volné plochy |
Odborné dovednosti |
---|
- student dovede vytvořit psanou kompozici podle typografických pravidel |
- student dovede vytvořit psanou kompozici podle typografických pravidel |
- student dovede kombinovat více druhů písem na jednom formátu |
- student dovede kombinovat více druhů písem na jednom formátu |
- student dovede vytvořit gradaci a frázování textu |
- student dovede vytvořit gradaci a frázování textu |
- student dovede prakticky vytvořit zarovnanou a nezarovnanou kompozici |
- student dovede prakticky vytvořit zarovnanou a nezarovnanou kompozici |
- student dovede psát různými psacími nástroj |
- student dovede psát různými psacími nástroj |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Pozorování |
Grafické a výtvarné činnosti |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Známkou |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Beran V. a kol. Typografický manuál. Praha, 2003.
-
Bowen, A. Kaligrafie.
-
Georges, J. Písmo paměť lidstva. Bratislava : Art, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
-
Harris, David. Kaligrafie : 100 úplných abeced : podrobný a přehledný průvodce pro každého, kdo by se rád naučil umění krásného psaní. Vyd. 1. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-610-9.
-
Korvet. Schrift und schreiben.
-
Muzika, F. Krásné písmo 1, 2. Praha: SNKLHU, 1958.
|