Předmět: Design Thinking 2

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Design Thinking 2
Kód předmětu KKTS/DETH2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Karetní hra Sázka na Design jako ukázka prototypu a nápadu. Případová studie výzkumného projektu, který dokumentuje na konkrétní případové studii výhody metod a nástrojů Design Thinking. 2. Stručná rekapitulace semináře Design Thinking 1. Plán realizace prototypu jako nástroje pro řešení výzkumného problému. Revize plánu. 3. Fáze 5 - Prototypování / Prototyping. Prototypování je experimentování, které přivádí nápady k životu. 4. Prezentace fáze 5: Prototypy umožňují sdílet nápad s dalšími lidmi a diskutovat o tom, jak jej dále propracovat. Nástroje DT: Minimum Viable Product. 5. Fáze 6 - Testování / Test. Otestování prototypů. Identifikace zdrojů pro získání kvalitního výsledku testu. 6. Prezentace fáze 6: Test a zápis výsledků testování: sdílení získaných znalostí. Nástroje DT: Experience Testing. 7. Fáze 7 - Reflektování / Reflect! Reflect je Evoluce. Evoluce a reflect znamená vývoj konceptu v čase. 8. Prezentace fáze 7: Závěrečná prezentace řešení. Nástroje DT: Lessons Learned. 9. Vyhodnocení předmětu. Reflect! Reflexe se zaměřením na výklad a praktická cvičení, které studenti absolvovali v předmětu Design Thinking 1 a 2. Studenti navrhnou jeho další vývoj do budoucnosti. Nástroje DT: I like, I wish, I wonder, Retrospective sailboat.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Vyjmenovat fáze designérského procesu a charakterizovat jejich hlavní poslání.
Vyjmenovat fáze designérského procesu a charakterizovat jejich hlavní poslání.
Definovat design a design management.
Definovat design a design management.
Popsat spekulativní a kritický design, systemický (systémový) design, cirkulární design, design zaměřený na planetu.
Popsat spekulativní a kritický design, systemický (systémový) design, cirkulární design, design zaměřený na planetu.
Vysvětlit úlohu výzkumných metod v designérském procesu.
Vysvětlit úlohu výzkumných metod v designérském procesu.
Charakterizovat přístup, který je zaměřený na člověka a odlišit jej od ostatních přístupů.
Charakterizovat přístup, který je zaměřený na člověka a odlišit jej od ostatních přístupů.
Odborné dovednosti
Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému pomocí designérského myšlení.
Analyzovat problém organizace a navrhnout varianty řešení problému pomocí designérského myšlení.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu jako vstupní informaci pro stanovení cíle designérského projektu.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu jako vstupní informaci pro stanovení cíle designérského projektu.
Prezentovat designérskou výzvu a vlastní úhel pohledu na řešený problém.
Prezentovat designérskou výzvu a vlastní úhel pohledu na řešený problém.
Rozlišit konstruktivní a nekonstruktivní zpětnou vazbu k navrhovanému řešení.
Rozlišit konstruktivní a nekonstruktivní zpětnou vazbu k navrhovanému řešení.
Aplikovat poznatky ze zpětné vazby do zlepšení navrhovaného řešení.
Aplikovat poznatky ze zpětné vazby do zlepšení navrhovaného řešení.
Analyzovat prototypové řešení a popsat jeho silné a slabé stránky.
Analyzovat prototypové řešení a popsat jeho silné a slabé stránky.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • AHRENS, Sönke. Jak si dělat chytré poznámky: čtěte, pište a přemýšlejte s pomocí legendární metody zettelkasten. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2021. ISBN 978-80-7555-146-7.
  • AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Grafický design: designové myšlení. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 9788025132456.
  • LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking playbook: mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems. Hoboken: Wiley, 2018. ISBN 9781119467472.
  • LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
  • MARSH, Joel. UX pro začátečníky: (rychlokurz - 100 lekcí). Brno: Zoner Press, 2019. ISBN 978-80-7413-397-8.
  • OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr