Předmět: Design Thinking 1

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Design Thinking 1
Kód předmětu KKTS/DETH1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Principy Design Thinking (DT) a jejich využití v praxi. 2. Divergentní a konvergentní myšlení, praktické příklady a cvičení. 3. Designérská výzva, mandát, uživatelé výsledků projektu, UX jako zkušenost uživatele produktu. 4. Fáze designérského procesu - celkový obraz, Big Picture. 5. Fáze 1 - Porozumění / Understand: poznání zadaného tématu. 6. Prezentace k fázi 1: Vysvětlení na konkrétních příkladech. Nástroje DT: Problem Statement, Ask 5 Why. 7. Fáze 2 - Pozorování a Objevování / Observe: detailní porozumění potřebám uživatelů řešení problému. 8. Prezentace k fázi 2: Dokumentace. Nástroje DT: Customer Journey, Persona/User Profiles. 9. Fáze 3 - Definice úhlu pohledu / Define Point of View: Skupinový konsens a jednotný pohledu na řešený problém. 10. Prezentace fáze 3: Tvorba společné znalostní základny. Nástroje DT: Storytelling, Define success. 11. Fáze 4 - Hledání nápadů pro tvorbu prototypů / Find Ideas. Vymýšlení způsobů, jak mohou studenti řešit problém. 12. Prezentace fáze 4: Plán realizace. Nástroje DT: Dot Voting, Blue ocean tools and buyer utility map. 13. Vyhodnocení předmětu jako designu nové služby pro své uživatele, vyhodnocení studijních podkladů, návrhy na zlepšení: Co se povedlo? Co může být lepší? Co ubrat a co přidat?

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Vysvětlit základní pojmy designérského procesu: design, design management, uživatelský prožitek, zákaznický prožitek, designérské myšlení, hodnota pro zákazníka, iterace, prototypování, designérská výzva, mandát, divergence a konvergence, dvojitý diamant jako rámec designérského procesu.
Vysvětlit základní pojmy designérského procesu: design, design management, uživatelský prožitek, zákaznický prožitek, designérské myšlení, hodnota pro zákazníka, iterace, prototypování, designérská výzva, mandát, divergence a konvergence, dvojitý diamant jako rámec designérského procesu.
Chápat smysl jednotlivých fází designérského myšlení: Understand/Porozumějte, Observe/Zkoumejte a objevujte, Definujte své vhledy, Reflektujte, Hledejte nápady, Prototypujte, Testujte, Reflect/Vyhodnocujte.
Chápat smysl jednotlivých fází designérského myšlení: Understand/Porozumějte, Observe/Zkoumejte a objevujte, Definujte své vhledy, Reflektujte, Hledejte nápady, Prototypujte, Testujte, Reflect/Vyhodnocujte.
Prezentovat výsledky jednotlivých částí designérského procesu.
Prezentovat výsledky jednotlivých částí designérského procesu.
Prokazovat znalosti v používání různých metod výzkumu pro všechny fáze designérského procesu.
Prokazovat znalosti v používání různých metod výzkumu pro všechny fáze designérského procesu.
Vysvětlit principy agilního přístupu k řízení kreativních projektů.
Vysvětlit principy agilního přístupu k řízení kreativních projektů.
Odborné dovednosti
Analyzovat problém organizace a navrhovat varianty řešení problému pomocí designérského procesu.
Analyzovat problém organizace a navrhovat varianty řešení problému pomocí designérského procesu.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu jako vstupní informaci pro stanovení cíle designérského projektu.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu jako vstupní informaci pro stanovení cíle designérského projektu.
Prezentovat designérskou výzvu a vlastní úhel pohledu na řešený problém.
Prezentovat designérskou výzvu a vlastní úhel pohledu na řešený problém.
Rozlišit konstruktivní a nekonstruktivní zpětnou vazbu k navrhovanému řešení.
Rozlišit konstruktivní a nekonstruktivní zpětnou vazbu k navrhovanému řešení.
Aplikovat poznatky ze zpětné vazby do zlepšení navrhovaného řešení.
Aplikovat poznatky ze zpětné vazby do zlepšení navrhovaného řešení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • AHRENS, Sönke. Jak si dělat chytré poznámky: čtěte, pište a přemýšlejte s pomocí legendární metody zettelkasten. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2021. ISBN 978-80-7555-146-7.
  • AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Grafický design: designové myšlení. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 9788025132456.
  • LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking playbook: mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems. Hoboken: Wiley, 2018. ISBN 9781119467472.
  • LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.
  • MARSH, Joel. UX pro začátečníky: (rychlokurz - 100 lekcí). Brno: Zoner Press, 2019. ISBN 978-80-7413-397-8.
  • OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr