Předmět: Dějiny vizuální kultury 2

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Dějiny vizuální kultury 2
Kód předmětu KKTS/DEKU2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia - společenský a hospodářsko-politický kontext přelomu 18. a 19. století. Osvícenství: tendence a nové myšlenky; prolínání umění, filosofie a společenských věd; vznik institucí. 2. Francouzská revoluční architektura - C. Ledoux, E.-L. Boullée. Klasizující tendence, empír, klasicismus. 3. Romantismus (Francie: E. Delacroix, T. Géricault; Německo: C. D. Friedrich - krajina jako chrám, romantický hrdina; Anglie: hnutí Preraffaelitů, angličtí krajináři). Česká krajinomalba (J. Navrátil, A. Kosárek); malířská rodina Mánesů (A. Mánes, J. Mánes, Q. Mánes). 4. Realismus (G. Courbet). Barbizonská škola. 5. Exkurze. 6. Světová výstava v Londýně (1851), užité umění 19. století a vznik hnutí Arts and Crafts. 7. Impresionismus a postimpresionismus (E. Manet, C. Monet, A. Renoir, E. Degas, A. Sisley, C. Pissaro, P. Gaugin, V. Van Gogh, P. Cézanne, H. T. Lautrec, H. Rousseau; A. Slavíček, A. Hudeček). 8. Generace Národního divadla (M. Aleš, V. Hynais, J. Mařák, V. Brožík, B. Schnirch, Myslbek). 9. Symbolismus a secese (skupina Nabis, A. Böcklin, A. Mucha; Vídeň: G. Klimt). Centra secesního hnutí: Francie - Art nouveau, Německo - Jugendstil, vídeňská Secession, Ch. R. Mackintosh a skotská secese, česká secese. 10. Auguste Rodin a sochařství 2. poloviny 19. století (A. Bourdelle) 11. Exkurze.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalost dějin kultury.
Základní znalost dějin kultury.
Odborné dovednosti
Student dokáže pracovat s odbornou literaturou.
Student dokáže pracovat s odbornou literaturou.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci
Odborné dovednosti
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století)
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století)
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Odborné dovednosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Exkurze
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
  • CROW, Thomas. Modern Art in the Common Culture. London: Yale University Press, 1998. ISBN 03000076495.
  • EISENMAN; Stephen F. Nineteenth Century Art: a critical history. London: Thames et Hudson, 2020. ISBN 9780500841723.
  • FILIPOVÁ Marta ; RAMPLEY, Matthew. Možností vizuálních studií. Brno, 2007. ISBN 9788087029268.
  • KESNER, Ladislav ed. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 8073190540.
  • MIRZOEFF, Nicholas. The visual culture reader. 2nd ed. London: Routledge, 2002. ISBN 0415252210.
  • MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
  • STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675561.
  • SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013. ISBN 9788020022738.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr