Předmět: Hybridní přístupy k řízení projektů

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Hybridní přístupy k řízení projektů
Kód předmětu KKTS/D1PRP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šviráková Eva, doc. Ing. Ph.D.
  • Gregor Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Životní cyklus projektu (pojmy PM, vodopádový přístup, agilní přístup, produkty projektu). 2. Fáze designérského procesu (analogie s řízením projektu, rozdíly, problémy, iterativní přístup). 3. Předprojektová fáze, tj. vznik projektu (definiční fáze) nebo Mandát, Designérská výzva, Understand, Observe. Nástroje Design thinking: Customer Journey, Persona/User Profiles. 4. Projektová fáze: Zahájení, Define point of view. Nástroje PM: Gameplan, Logický rámec, Project Canvas. Nástroje DT: Storytelling. 5. Plánování projektu, Find Ideas; Nástroje PM: Plán řízení projektu, Plán řízení rizik, Harmonogram, Project Backlog, User Story, WBS, Kritická cesta, odhadování času realizace aktivit. Nástroje DT: Dot Voting 6. Realizace projektu(včetně procesu monitorování a řízení projektu MaC (Monitoring and Controlling viz PMI), Prototype; Nástroje PM: EVM, Milníková metoda, Review Meeting, Stand-up Meeting, Retrospektiva, Sprint, Scrum proces, Kanban. Nástroje DT: Minimum Viable Product. 7. Ukončení projektu, Test; Nástroje PM: Zpráva o ukončení realizace projektu a dodání výstupů projektu, Kniha projektu (pohled do minulosti). Nástroje DT: Experience Testing / Testování zkušeností 8 - Poprojektová fáze (vyhodnocení), Reflect! Nástroje PM: Poučení z projektu (pohled do budoucnosti). Zprávy o implementaci výsledků projektu a přínosech projektu. Nástroje DT: Lessons Learned.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu.
Vysvětlit základní pojmy jako jsou projekt, trojimperativ, zainteresované strany, riziko, milník, cíl projektu, mandát, harmonogram projektu.
Objasnit smysl univerzálních agilních principů řízení projektů.
Objasnit smysl univerzálních agilních principů řízení projektů.
Vysvětlit rozdělení projektu na fáze řízení životního cyklu projektu, seřadit v posloupnosti a přiřadit k nim příslušné projektové nástroje a dokumenty.
Vysvětlit rozdělení projektu na fáze řízení životního cyklu projektu, seřadit v posloupnosti a přiřadit k nim příslušné projektové nástroje a dokumenty.
Objasnit smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků prediktivního a agilního přístupu k řízení projektů.
Objasnit smysl a účel použití Ganttova diagramu, Kanban tabule, Scrum procesu, Standup meetingu, Retrospektivy a dalších prvků prediktivního a agilního přístupu k řízení projektů.
Prokazovat na případových studiích porozumění pojmu hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost.
Prokazovat na případových studiích porozumění pojmu hodnota pro zákazníka a zdůvodnit, proč je v projektu primárním zájmem uživatelská zkušenost.
Odborné dovednosti
Vybírat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavit Business Case projektu.
Vybírat klíčové informace ze zadání vedoucího organizace a sestavit Business Case projektu.
Analyzovat komplexní problém organizace a navrhovat varianty řešení problému, který musí být řešen projektem.
Analyzovat komplexní problém organizace a navrhovat varianty řešení problému, který musí být řešen projektem.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu.
Navrhovat a vhodně formulovat designérskou výzvu pro projekt jako vstupní informaci pro stanovení cíle projektu.
Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvářet Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu.
Vybrat klíčové informace ze zápisu ze schůzky projektového týmu a vytvářet Project Summary, stanovit projektové výstupy a specifikovat je pro harmonogram projektu.
Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnávat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a vyhodnotit všechny rozdíly oproti plánu.
Kriticky sledovat skutečnou realizaci projektu oproti plánu a porovnávat plánované a skutečné výsledky projektu. Samostatně tvořit zprávu o ukončení projektu a vyhodnotit všechny rozdíly oproti plánu.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • DOLEŽAL, J. a kol.. Projektový management komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5620-2.
  • DOLEŽAL, Jan a Jiří KRÁTKÝ. Projektový management v praxi: naučte se řídit projekty!. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5693-6.
  • LEWRICK, Michael, Patrick LINK a Larry J. LEIFER. The design thinking toolbox: a guide to mastering the most popular and valuable innovation methods.. New Jersey, 2020. ISBN 978-1-119-62919-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr