Vyučující
|
-
Ovčáčková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek 1. Jaký úkol připadá barvám v obraze Barva v umění 19. a 20. století Barevná typologie Využití barevných asociací v marketingu 2. Fyzikální působení barev - achromatické světlo a barva povrchu, vztah mezi barevným světlem a barevným povrchem 3. Psychologické působení barev - barva a diagnostika osobnosti, barvy a synestezie 4. Optické klamy založené na působení barev - následný kontrast, současný kontrast, iradiace, barevná indukce, paobraz s indukcí, Bezoldův efekt, Op art Zrakové klamy - lineární, reverzibilita obrazu, kinetické jevy - lineární, barevně kinetický efekt 5. Principy míchání barev - míchání dvou barev v kruhu, míchání tří barev v trojúhelníku, míchání čtyř barev ve čtverci- 6. Soulad a nesoulad barev, harmonie barev 7. Principy návrhů barevných sestav - dyády, triády, tetrády, hexády 8. Barevné sestavy 9. František Kupka a jeho Smysl a pocit barvy 10. Bauhaus a úvodní kurz Barva a tvar, Wasilly Kandinsky a jeho Řeč tvarů a barev Johannes Itten a jeho barevné akordy Vztah barvy a tvaru 11. Ulmská škola a výuka spojená s barevným cvičením - Tomás Maldonado, Otto Aicher, Max Bill, 12. Barva v designu a architektuře Barva v grafickém designu a tisk 13. Kamufláž, její principy, vývoj Jak vidí svět zvířata Obsah cvičení 1. Cvičení na téma světelný kontrast 2. Barevné cvičení na téma simultánní kontrast 3. Barevné cvičení na téma Bezoldův jev 4. Cvičení na téma op art, optická iluze 5. Cvičení na téma načítání transparentních barevných vrstev 6. Barevné cvičení na téma barva a tvar 7. Cvičení na téma vyvážená komplementární kompozice barev 8. Cvičení na téma monochromatické barevné schéma 9. Cvičení na téma analogické barevné schéma 10. Barevné cvičení na téma teplotní kontrast
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
- vysvětlit využití barev a jejich vlastností v různých oborech: v marketingu, v barevné typologii, v oblasti psychologie, v diagnostice osobnosti, v oblasti bezpečnostního značení |
- vysvětlit využití barev a jejich vlastností v různých oborech: v marketingu, v barevné typologii, v oblasti psychologie, v diagnostice osobnosti, v oblasti bezpečnostního značení |
- vysvětlit asociační, prostorové, optické vlastnosti barvy |
- vysvětlit asociační, prostorové, optické vlastnosti barvy |
- vysvětlit závislost barvy na světle, denní době a proměny barvy v různých světelných prostředích |
- vysvětlit závislost barvy na světle, denní době a proměny barvy v různých světelných prostředích |
- vyjmenovat barevná schémata a barevné sestavy |
- vyjmenovat barevná schémata a barevné sestavy |
- definovat termín optický klam, vyjmenovat barevné kontrasty |
- definovat termín optický klam, vyjmenovat barevné kontrasty |
- definovat význam a proměnu vnímání barvy v umění, architektuře a designu 20. století. |
- definovat význam a proměnu vnímání barvy v umění, architektuře a designu 20. století. |
- definovat termín kamufláž, její vývoj a principy |
- definovat termín kamufláž, její vývoj a principy |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat získané informace z oblasti barvy, světla, tvaru do svých studijních ateliérových výtvarných prací, do své soukromé tvorby |
- aplikovat získané informace z oblasti barvy, světla, tvaru do svých studijních ateliérových výtvarných prací, do své soukromé tvorby |
- realizovat výtvarný barevný návrh pro oblast marketingu |
- realizovat výtvarný barevný návrh pro oblast marketingu |
- realizovat výtvarná díla nebo výtvarné formy podle určitého barevného schématu, barevné sestavy |
- realizovat výtvarná díla nebo výtvarné formy podle určitého barevného schématu, barevné sestavy |
- realizovat plošný výtvarný úkol, u kterého barva tvoří iluzi prostoru, optickou iluzi |
- realizovat plošný výtvarný úkol, u kterého barva tvoří iluzi prostoru, optickou iluzi |
- realizovat kamufláž výtvarnými prostředky |
- realizovat kamufláž výtvarnými prostředky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BROZMAN, Dušan. O barvě. Moravská galerie v Brně, 2009. ISBN 9788070272046.
-
BROŽEK, Jaroslav. Úvod do výtvarné teorie - barvy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2009. ISBN 9788074141294.
-
BROŽKOVÁ, Ivana. Dobrodružství barvy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. ISBN 1421783.
-
DANNHOFEROVÁ, Jana. Velká kniha barev: kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry.. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 9788025137857.
-
KANDINSKY, Wassily. O duchovnosti v umění. Praha: Triáda, 2009. ISBN 9788087256084.
-
Klee, Paul. Pedagogický náčrtník. 1. vyd. Praha : Triáda, 1999. ISBN 8086138151.
-
PASTERAU, Michel. Modrá-dějiny jedné barvy. Praha: Argo, 2013. ISBN 9789025708866.
-
PRETTE, M. C. a CAPALDO, A. Tvorivosť, tvar, farba. Bratislava: Mladá léta, 1982. ISBN 6605182.
|