Předmět: Barva - světlo - tvar 1

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Barva - světlo - tvar 1
Kód předmětu KKTS/BST1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
  • Kolesár Zdeno, prof. PhDr. Ph.D.
  • Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
  • Zelinský Miroslav, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah přednášek 1. Úvod do barevné teorie, základní terminologie, základní kvality barevného vjemu Fyzikální podstata světla - barevné spektrum, aditivní a substraktivní mísení barev Barva z hlediska fyziologie, stavba a činnost zrakového ústrojí 2. Výtvarná teorie barvy, barevný kruh, rozdělení barev na barvy základní, barvy komplementární, teplé, studené atd. 3. Mísení malířských barevných past, mísení lazurných barev překrýváním, mísení fyziologické, stabilizovaný čtyřbarvotisk 4. Barevné pigmenty, rozdělení malířských technik, dělení barev 5. Barva z hlediska psychologie, biofyzikální účinky barev 6. Symbolika barev 7. Barevná kompozice, barevný kontrast, harmonie barev, rovnováha barev atd. 8. Barva v pravěku, starověku, antice (teorie Empedokleovy, Platónovy, Aristotelovy) Barva ve středověku - filozoficko- teologická spekulace (Isidor ze Sevilly, Tomáš Akvinský 9. Barva v renesanci - empirická pozorování aplikovaná v umělecké praxi (Leon Battista Alberti, Leonardo da Vinci) 10. Barva a barevné teorie v baroku a 19. století (Isaac Newton - analýza barev slunečního spektra, Johann Wolfgang Goethe - Nauka o barvách, Michel Eug?ne Chevreul - teorie a praxe v práci s barvou 11. Philipp Otto Runge, prostorový model barevných nuancí, Shopenhauerova teorie barevné rovnováhy Munsellův barevný systém, Ostwaldův barevný systém 12. Pointilismus - jako umělecký směr demonstrující principy fyziologického mísení barev 13. Barevné teorie a koncepty výtvarných pedagogů působících na Bauhausu (Johannes Itten - 7 barevných kontrastů Ittenův barevný kruh, Josef Albers, Paul Klee, Vasilij Kandinskij - barva bezprostředně působící na duši, vztah mezi barvou a tvarem, analogie barev a tónů) Obsah cvičení 1. Barevné cvičení na téma řád 2. Barevné cvičení na téma chaos 3. Barevné cvičení na téma rytmus 4. Cvičení na téma barevný prostor 5. Cvičení na téma komplementární barva 6. Cvičení na téma barevná parafráze obrazu 7. Cvičení na téma barevný akcent 8. Barevné cvičení na téma pozitivní emoce 9. Barevné cvičení na téma negativní emoce 10. Cvičení na téma barevný kontrast 11. Barevné cvičení na téma mollová barevná sestava 12. Cvičení na téma durová barevná sestava 13. Barevná kompozice na hudební skladbu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
- definovat význam barvy z pohledu psychologického, symbolického a biofyzikálního
- definovat význam barvy z pohledu psychologického, symbolického a biofyzikálního
- vysvětlit co je to světlo a stavbu zrakového ústrojí
- vysvětlit co je to světlo a stavbu zrakového ústrojí
- definovat vývoj vnímání a práce s barvou od pravěku až po novověk
- definovat vývoj vnímání a práce s barvou od pravěku až po novověk
- vyjmenovat jednotlivé osobnosti nauky o barvě a jejich přínos od novověku po současnost
- vyjmenovat jednotlivé osobnosti nauky o barvě a jejich přínos od novověku po současnost
- vyjmenovat barevné teorie a koncepty výtvarných pedagogů působících na Bauhausu
- vyjmenovat barevné teorie a koncepty výtvarných pedagogů působících na Bauhausu
Odborné dovednosti
- aplikovat získané informace z oblasti barvy, světla, tvaru do svých studijních ateliérových
- aplikovat získané informace z oblasti barvy, světla, tvaru do svých studijních ateliérových
- aplikovat získané informace do své soukromé tvorby
- aplikovat získané informace do své soukromé tvorby
- realizovat výtvarné dílo barevným řešením tak, aby myšlenka tvůrcova byla přenositelná na diváka
- realizovat výtvarné dílo barevným řešením tak, aby myšlenka tvůrcova byla přenositelná na diváka
- realizovat výtvarná díla a výtvarné formy působící intenzívně na diváka
- realizovat výtvarná díla a výtvarné formy působící intenzívně na diváka
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BROZMAN, Dušan. O barvě. Moravská galerie v Brně, 2009. ISBN 9788070272046.
  • BROŽEK, Jaroslav. Úvod do výtvarné teorie - barvy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2009. ISBN 9788074141294.
  • BROŽKOVÁ, Ivana. Dobrodružství barvy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. ISBN 1421783.
  • DANNHOFEROVÁ, Jana. Velká kniha barev: kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry.. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 9788025137857.
  • KANDINSKY, Wassily. O duchovnosti v umění. Praha: Triáda, 2009. ISBN 9788087256084.
  • Klee, Paul. Pedagogický náčrtník. 1. vyd. Praha : Triáda, 1999. ISBN 8086138151.
  • PASTERAU, Michel. Modrá-dějiny jedné barvy. Praha: Argo, 2013. ISBN 9789025708866.
  • PRETTE, M. C. a CAPALDO, A. Tvorivosť, tvar, farba. Bratislava: Mladá léta, 1982. ISBN 6605182.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr