Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Definic skla, charakteristické vlastnosti amorfních látek 2. Složení skla jedno s vícesložková skla 3. Viskozita, povrchové napětí, tepelná vodivost 4. Historie výroby skal 5. Český, anglický, italský křišťál 6. Paliva využívaná ve sklářství 7. Žáruvzdorné materiály 8. Pánvové pece 9. Vanové pece 10. Sklářské suroviny 11. Barvení skla 12. Chemické a fyzikální odbarvování skla 13. Redukční a oxidační činidla Studenti se orientují v tavících agregátech a konstrukčních matriálech specifikacích pro výrobu skla. Znají chemickofyzikální procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seznámí se s historií výroby skla nejen na našem území. |
Seznámí se s historií výroby skla nejen na našem území. |
Jak probíhá tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
Jak probíhá tavící proces v závislosti na čase, složení kmene a viskozitě. |
Jak se mění v závislosti na složení skla, mechanické a fyzikálněchemické vlastnosti. |
Jak se mění v závislosti na složení skla, mechanické a fyzikálněchemické vlastnosti. |
Zná, co ovlivňuje výrobní procesy ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit. |
Zná, co ovlivňuje výrobní procesy ve sklářském průmyslu, a jak je můžeme pozměnit. |
Dokáže popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly. |
Dokáže popsat chemicko-fyzikálními procesy ovlivňující čirost, barvu a zákaly. |
Odborné dovednosti |
---|
Získají vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla. |
Získají vědomosti o surovinách potřebných k výrobě různých tipů skla. |
Rozumí a dokáže popsat a využít ve své práci, tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla. |
Rozumí a dokáže popsat a využít ve své práci, tvarovací postupy a principy při hutním i sériovém zpracování skla. |
Vyzná se v tavících agregátech a konstrukčních specifikacích potřebných pro výrobu skla. |
Vyzná se v tavících agregátech a konstrukčních specifikacích potřebných pro výrobu skla. |
Zná materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla. |
Zná materiály a technologie používané při výrobě forem a nářadí pro ručním i průmyslové tvarování skla. |
Pro svou práci umí použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla. |
Pro svou práci umí použít zušlechťování skla broušením, rytím, malováním, pískováním a dalšími technikami aplikovanými při produkci nejen užitkového skla. |
Naučí se vyrábět a číst technickou dokumentaci. |
Naučí se vyrábět a číst technickou dokumentaci. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Blumentrit. Sklářské materiály. SNTL Praha, 1984.
-
Dvořák, Svatopluk Ing. a kol. Foukač dutého skla. .
-
MAŘÍK, Emanuel a SATRAPA. Brušič a rytec skla. Praha, SNTL. 1973.
-
Olga Drahotová a kolektiv. Historie sklářské výroby v českých zemích I. II. Praha, 2005.
|