Předmět: Teorie a technologie Režie a scenáristika 8

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Teorie a technologie Režie a scenáristika 8
Kód předmětu KAAV/AV8TR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gogola Jan, prof. doc. Mgr.MgA
Obsah předmětu
Úvod do nové filmové historie Thomas Elsaesser - "Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností?" Témata: Počátky filmu jako současnost. Multimediální Meliés. Nelineární příběh kinematografie. Michéle Lagny - "Staviště filmové historie: sociálně-kulturní praxe." Témata: historie kinematografie jako politika, sociologie, reprezentace, publikum, distribuce, herec, kritika a tisk. Společenské vědy a audiovize Kendall L. Walton: "Strach z fikce." Témata: fikce a realita. Herec i neherec. Zažít stav. Victor Turner: "Rámec, proudění a reflexe: Rituál a drama jako veřejná liminita." Rituály moderní společnosti. Sociální role. Podvracení. Roland Barthes: "Smrt autora." Témata: Autor jako přežitek. Autor jako kontext. Historické změny v postavení autora. Arthur Danto - "Umělecká díla a skutečné věci." Témata: Historie umění. Definice umění. Originál a kopie. Úvod do vnímání technologie jako spoluautora Marshall McLuhan: médium je aktér Bruno Latour a teorie sítí aktérů

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Schopnost autorského přístupu v rámci tradičních i novátorských tendencí a v kontextu filosofie a společenských věd.
Schopnost autorského přístupu v rámci tradičních i novátorských tendencí a v kontextu filosofie a společenských věd.
Výsledky učení
Student zvládá užití tradičních i novátorských postupů, je schopný nad dílem uvažovat v širších filosofických a sociologických souvislostech.
Student zvládá užití tradičních i novátorských postupů, je schopný nad dílem uvažovat v širších filosofických a sociologických souvislostech.
-film a mediální teorie -film a sociologie -film a filozofie -film a poezie -film a technologie
-film a mediální teorie -film a sociologie -film a filozofie -film a poezie -film a technologie
Odborné dovednosti
Teorie v praxi: -režie v kontextu mediální teorie -režie jako sociologie -režie jako filozofie -režie jako poezie -režie v kontextu technologie
Teorie v praxi: -režie v kontextu mediální teorie -režie jako sociologie -režie jako filozofie -režie jako poezie -režie v kontextu technologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Demonstrace
Demonstrace
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozhovor
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Barthes, Roland. Říše znaků. Fra Praha, 2013. ISBN 9788087429259.
  • BENDOVÁ, Helena a Matěj STRNAD. Společenské vědy a audiovize. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
  • BRANDO, Marlon. Písně, které mě naučila matka.. Prostor. Praha, 1996.
  • BRESSONOVÁ, Myléne (editorka). Bresson o Bressonovi. Rozhovory (1943 - 1983).. Václav Žák ? Casablanca. ISBN 978-80-87292-36-5.
  • BRESSONOVÁ, Myléne (editorka). Bresson o Bressonovi. Rozhovory (1943 ? 1983).. Václav Žák ? Casablanca. ISBN 978-80-87292-36-5.
  • CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8.
  • CIESLAR, Jiří. Filmové zápisky 90 - 93.. Karel Stibral ? GRYF. ISBN 80-85829-02-9.
  • CIESLAR, Jiří. Luis Buňuel. Československý filmový ústav. MK ČSR 59-119-86.
  • ČENĚK, David. Chris Marker. NAMU a JSAF. ISBN 978-80-7331-242-8.
  • ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie.. NAMU. ISBN 80-7331- 283-1.
  • Deleuze, Gilles. Film 1 Obraz - pohyb. Praha, NFA, 2000. ISBN 80-7004-098-X.
  • DELEUZE, Gilles. Film 2. Obraz - čas.. NFA. ISBN 80-7004-127-7.
  • GOGOLA, Jan. Smrt dokumentárnímu filmu! Od díla k dění! Ať žije film!. Diplomová práce.. FAMU. 2001.
  • Jacques Aumont. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
  • KRÁL, Petr. Groteska aneb Morálka šlehačkového dortu.. 1999. ISBN 80-7004-092-0.
  • LATOUR, Bruno. Stopovat a skládat svět s Brunem Latourem. Výbor z textů 1998 - 2013. NAMU. ISBN 978-80-87259-37-5.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím . Praha, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • Mišíková, Katarína. Mysl a příběh ve filmové fikci : o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1.
  • RENOIR, Jean. Můj život a mé filmy.. Academia. ISBN 80-200-1228-1.
  • SLOVÁKOVÁ, Andrea. Co je nového ve filmové vědě.. Nová beseda. ISBN 978-80-906751-1-7.
  • SZCZEPANIK, Petr (editor). Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Herrmann a synové. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr