Vyučující
|
-
Gogola Jan, prof. doc. Mgr.MgA
|
Obsah předmětu
|
Úvod do nové filmové historie Thomas Elsaesser - "Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností?" Témata: Počátky filmu jako současnost. Multimediální Meliés. Nelineární příběh kinematografie. Michéle Lagny - "Staviště filmové historie: sociálně-kulturní praxe." Témata: historie kinematografie jako politika, sociologie, reprezentace, publikum, distribuce, herec, kritika a tisk. Společenské vědy a audiovize Kendall L. Walton: "Strach z fikce." Témata: fikce a realita. Herec i neherec. Zažít stav. Victor Turner: "Rámec, proudění a reflexe: Rituál a drama jako veřejná liminita." Rituály moderní společnosti. Sociální role. Podvracení. Roland Barthes: "Smrt autora." Témata: Autor jako přežitek. Autor jako kontext. Historické změny v postavení autora. Arthur Danto - "Umělecká díla a skutečné věci." Témata: Historie umění. Definice umění. Originál a kopie. Úvod do vnímání technologie jako spoluautora Marshall McLuhan: médium je aktér Bruno Latour a teorie sítí aktérů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Schopnost autorského přístupu v rámci tradičních i novátorských tendencí a v kontextu filosofie a společenských věd. |
Schopnost autorského přístupu v rámci tradičních i novátorských tendencí a v kontextu filosofie a společenských věd. |
Výsledky učení |
---|
Student zvládá užití tradičních i novátorských postupů, je schopný nad dílem uvažovat v širších filosofických a sociologických souvislostech. |
Student zvládá užití tradičních i novátorských postupů, je schopný nad dílem uvažovat v širších filosofických a sociologických souvislostech. |
-film a mediální teorie -film a sociologie -film a filozofie -film a poezie -film a technologie |
-film a mediální teorie -film a sociologie -film a filozofie -film a poezie -film a technologie |
Odborné dovednosti |
---|
Teorie v praxi: -režie v kontextu mediální teorie -režie jako sociologie -režie jako filozofie -režie jako poezie -režie v kontextu technologie |
Teorie v praxi: -režie v kontextu mediální teorie -režie jako sociologie -režie jako filozofie -režie jako poezie -režie v kontextu technologie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Barthes, Roland. Říše znaků. Fra Praha, 2013. ISBN 9788087429259.
-
BENDOVÁ, Helena a Matěj STRNAD. Společenské vědy a audiovize. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
-
BRANDO, Marlon. Písně, které mě naučila matka.. Prostor. Praha, 1996.
-
BRESSONOVÁ, Myléne (editorka). Bresson o Bressonovi. Rozhovory (1943 - 1983).. Václav Žák ? Casablanca. ISBN 978-80-87292-36-5.
-
BRESSONOVÁ, Myléne (editorka). Bresson o Bressonovi. Rozhovory (1943 ? 1983).. Václav Žák ? Casablanca. ISBN 978-80-87292-36-5.
-
CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8.
-
CIESLAR, Jiří. Filmové zápisky 90 - 93.. Karel Stibral ? GRYF. ISBN 80-85829-02-9.
-
CIESLAR, Jiří. Luis Buňuel. Československý filmový ústav. MK ČSR 59-119-86.
-
ČENĚK, David. Chris Marker. NAMU a JSAF. ISBN 978-80-7331-242-8.
-
ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie.. NAMU. ISBN 80-7331- 283-1.
-
Deleuze, Gilles. Film 1 Obraz - pohyb. Praha, NFA, 2000. ISBN 80-7004-098-X.
-
DELEUZE, Gilles. Film 2. Obraz - čas.. NFA. ISBN 80-7004-127-7.
-
GOGOLA, Jan. Smrt dokumentárnímu filmu! Od díla k dění! Ať žije film!. Diplomová práce.. FAMU. 2001.
-
Jacques Aumont. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
-
KRÁL, Petr. Groteska aneb Morálka šlehačkového dortu.. 1999. ISBN 80-7004-092-0.
-
LATOUR, Bruno. Stopovat a skládat svět s Brunem Latourem. Výbor z textů 1998 - 2013. NAMU. ISBN 978-80-87259-37-5.
-
McLuhan, M. Jak rozumět médiím . Praha, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Mišíková, Katarína. Mysl a příběh ve filmové fikci : o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1.
-
RENOIR, Jean. Můj život a mé filmy.. Academia. ISBN 80-200-1228-1.
-
SLOVÁKOVÁ, Andrea. Co je nového ve filmové vědě.. Nová beseda. ISBN 978-80-906751-1-7.
-
SZCZEPANIK, Petr (editor). Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Herrmann a synové. Praha, 2004.
|