Předmět: Filmová/audiovizuální výchova 1

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Filmová/audiovizuální výchova 1
Kód předmětu KAAV/AV7FV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlavicová Lucie, MgA.
Obsah předmětu
Výuka bude probíhat ve čtyřech blocích: 1. Co je to filmová a audiovizuální výchova & Metodické materiály k filmům 2. Z filmaře pedagogem (cesta od filmové praxe k praxi pedagogické) 3. Prezentace nápadů studentů na seminární úkoly & FAV u nás a ve světě 4. Učit filmem: zapojení filmu do výuky, lektorský úvod k filmu, závěrečná diskuze Výsledky předmětu: Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student bude veden interaktivně s cílem zapojit ho do práce s tématem.
Student bude veden interaktivně s cílem zapojit ho do práce s tématem.
Výsledky učení
Student získá orientaci ve specifické oblasti filmové a audiovizuální výchovy.
Student získá orientaci ve specifické oblasti filmové a audiovizuální výchovy.
Student zná a orientuje se: - současný stav audiovizuální výchovy v ČR (zákony, metodiky MŠMT) - rozlišuje formální a neformální vzdělávání v ČR i ve světě - tzv. metodické listy k filmům - tzv. lektorské úvody k filmům - postupy tvorby vzdělávacích materiálů
Student zná a orientuje se: - současný stav audiovizuální výchovy v ČR (zákony, metodiky MŠMT) - rozlišuje formální a neformální vzdělávání v ČR i ve světě - tzv. metodické listy k filmům - tzv. lektorské úvody k filmům - postupy tvorby vzdělávacích materiálů
Odborné dovednosti
Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky.
Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky.
Student dokáže: - popsat současný stav audiovizuální výchovy u nás a ve světě - dokáže rozlišit formální a neformální vzdělávání - vytvořit metodické listy k filmům a dalším AV dílům - udělat lektorský úvod k filmu - navrhnout vzdělávací lekci, včetně doprovodných materiálů
Student dokáže: - popsat současný stav audiovizuální výchovy u nás a ve světě - dokáže rozlišit formální a neformální vzdělávání - vytvořit metodické listy k filmům a dalším AV dílům - udělat lektorský úvod k filmu - navrhnout vzdělávací lekci, včetně doprovodných materiálů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Pozorování
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Slovník základních pojmů filmové a audiovizuální výchovy..
  • BEDNAŘÍK, Pavel (ed.). Filmová / audiovizuální výchova v ČR 2017. Film/Audiovisual Education in the Czech Republic 2017.. Kreativní Evropa ? MEDIA. Praha, 2019.
  • BEDNAŘÍK, Pavel (ed.). Filmová / audiovizuální výchova v ČR 2019. Film/Audiovisual Education in the Czech Republic 2017.. Kreativní Evropa ? MEDIA. Praha, 2019.
  • CZ DVOŘÁKOVÁ, Tereza. Jak vznikl film. Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velké.. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity . Praha, 2008. ISBN 978-80-257-2281-7.
  • CZESANY DVOŘÁKOVÁ, Tereza ? PETRUŽELA, Benjamin ? BAUER, Šimon. Mapování realizace vzdělávacího oboru Filmová/ audiovizuální výchova na českých základních školách a gymnáziích.. KFS FF UK pro MK ČR . Praha.
  • DAVID Ivan. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva.. Praha, 2015. ISBN 978-80-906089-0-0.
  • GÓRECKI, Marcin ? SOTOMSKA, Agata (eds.). Film Literacy Initiatives.. Warsaw: Creative Europe Desk Poland, Berlin-Brandenburg, Denmark. 2015.
  • GRABHAM Tim et al. Nafilmuj to! Jak vzniká film.. Mladá fronta. Praha, 2011. ISBN 978-80-204-2465-5.
  • CHAJDA, Radek. Pohyblivé obrázky. Jak funguje projektor, televize a filmová kamera. Computer Press. Brno, 2011. ISBN 978-80-251-2840-4.
  • CHRISTIE, Ian (ed.). Audiences : Defining and Researching Screen Entertainment Reception. Amsterdam. University Press . Amsterdam, 2012. ISBN 9789089643629.
  • Krátká, Jana. Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4684-9.
  • MORALES, Alexandra ? BOKŠTEFLOVÁ, Lucie. Zloději tmy.. NFA. Praha, 2017. ISBN 978-80-7004-182-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr