Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka bude probíhat ve čtyřech blocích: 1. Co je to filmová a audiovizuální výchova & Metodické materiály k filmům 2. Z filmaře pedagogem (cesta od filmové praxe k praxi pedagogické) 3. Prezentace nápadů studentů na seminární úkoly & FAV u nás a ve světě 4. Učit filmem: zapojení filmu do výuky, lektorský úvod k filmu, závěrečná diskuze Výsledky předmětu: Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student bude veden interaktivně s cílem zapojit ho do práce s tématem. |
Student bude veden interaktivně s cílem zapojit ho do práce s tématem. |
Výsledky učení |
---|
Student získá orientaci ve specifické oblasti filmové a audiovizuální výchovy. |
Student získá orientaci ve specifické oblasti filmové a audiovizuální výchovy. |
Student zná a orientuje se: - současný stav audiovizuální výchovy v ČR (zákony, metodiky MŠMT) - rozlišuje formální a neformální vzdělávání v ČR i ve světě - tzv. metodické listy k filmům - tzv. lektorské úvody k filmům - postupy tvorby vzdělávacích materiálů |
Student zná a orientuje se: - současný stav audiovizuální výchovy v ČR (zákony, metodiky MŠMT) - rozlišuje formální a neformální vzdělávání v ČR i ve světě - tzv. metodické listy k filmům - tzv. lektorské úvody k filmům - postupy tvorby vzdělávacích materiálů |
Odborné dovednosti |
---|
Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky. |
Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky. |
Student dokáže: - popsat současný stav audiovizuální výchovy u nás a ve světě - dokáže rozlišit formální a neformální vzdělávání - vytvořit metodické listy k filmům a dalším AV dílům - udělat lektorský úvod k filmu - navrhnout vzdělávací lekci, včetně doprovodných materiálů |
Student dokáže: - popsat současný stav audiovizuální výchovy u nás a ve světě - dokáže rozlišit formální a neformální vzdělávání - vytvořit metodické listy k filmům a dalším AV dílům - udělat lektorský úvod k filmu - navrhnout vzdělávací lekci, včetně doprovodných materiálů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Pozorování |
Pozorování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Slovník základních pojmů filmové a audiovizuální výchovy..
-
BEDNAŘÍK, Pavel (ed.). Filmová / audiovizuální výchova v ČR 2017. Film/Audiovisual Education in the Czech Republic 2017.. Kreativní Evropa ? MEDIA. Praha, 2019.
-
BEDNAŘÍK, Pavel (ed.). Filmová / audiovizuální výchova v ČR 2019. Film/Audiovisual Education in the Czech Republic 2017.. Kreativní Evropa ? MEDIA. Praha, 2019.
-
CZ DVOŘÁKOVÁ, Tereza. Jak vznikl film. Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velké.. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity . Praha, 2008. ISBN 978-80-257-2281-7.
-
CZESANY DVOŘÁKOVÁ, Tereza ? PETRUŽELA, Benjamin ? BAUER, Šimon. Mapování realizace vzdělávacího oboru Filmová/ audiovizuální výchova na českých základních školách a gymnáziích.. KFS FF UK pro MK ČR . Praha.
-
DAVID Ivan. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva.. Praha, 2015. ISBN 978-80-906089-0-0.
-
GÓRECKI, Marcin ? SOTOMSKA, Agata (eds.). Film Literacy Initiatives.. Warsaw: Creative Europe Desk Poland, Berlin-Brandenburg, Denmark. 2015.
-
GRABHAM Tim et al. Nafilmuj to! Jak vzniká film.. Mladá fronta. Praha, 2011. ISBN 978-80-204-2465-5.
-
CHAJDA, Radek. Pohyblivé obrázky. Jak funguje projektor, televize a filmová kamera. Computer Press. Brno, 2011. ISBN 978-80-251-2840-4.
-
CHRISTIE, Ian (ed.). Audiences : Defining and Researching Screen Entertainment Reception. Amsterdam. University Press . Amsterdam, 2012. ISBN 9789089643629.
-
Krátká, Jana. Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4684-9.
-
MORALES, Alexandra ? BOKŠTEFLOVÁ, Lucie. Zloději tmy.. NFA. Praha, 2017. ISBN 978-80-7004-182-6.
|