Vyučující
|
-
Pustina Kocí Irena, MgA. Ph.D., MBA
-
Velič Martin, MgA. ArtD.
|
Obsah předmětu
|
V předmětu individuálně i skupinově praktikujeme další podoby a formy přístupu k tvorbě AV díla. Student si osvojí prostředky a technické specifikace u jednotlivých AV technologií. Prohlubujeme práci se všemi prostředky, které vedou ke kvalitativnímu posunu při zpracování dramatické látky a týkají se těchto témat: premisa, výstavba scény, sekvence, fabulační napětí, principy gradace. Výstupem předmětu je hotový scénář bakalářského praktického projektu. Náplň předmětu je přizpůsobena individuálním potřebám jednotlivých projektů, v závislosti na typu a druhu zvolené AV formy. Předpokládané těžiště bude spočívat zejména v praktickém procvičování těchto oblastí: - Inscenační metody a postupy - Režijní přístupy k výstavbě scény (hledisko, dominance, akce a pocit atd.) - Záběrování scény (postupy pro různé typy scén, řady a souřadí záběrů atd.) - Snímání herecké akce z hlediska spolupráce s kameramanem - Práce s časem v rámci scény (gradace, prodlužování napětí atd.) - Filmový prostor jako významotvorný prvek scény - Světlo jako výrazový prostředek Všechna dílčí cvičení a etudy slouží také k procvičení psaní doprovodných textů ke scénáři (synopse, anotace, treatment, explikace) a k procvičení vytváření technických scénářů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 72 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Tvůrčí práce s textem. |
Tvůrčí práce s textem. |
Výsledky učení |
---|
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, |
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, |
- vysvětlí a chápe rozdíl mezi nápadem a námětem, |
- vysvětlí a chápe rozdíl mezi nápadem a námětem, |
- charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, |
- charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, |
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, |
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, |
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, |
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, |
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, |
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, |
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. |
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. |
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, |
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, |
- najde vhodný přístup ke scénáři, |
- najde vhodný přístup ke scénáři, |
- vysvětlí pravidla dramaturgie a vyargumentuje svoje tvůrčí volby |
- vysvětlí pravidla dramaturgie a vyargumentuje svoje tvůrčí volby |
- definuje pravidla tvorby synopse |
- definuje pravidla tvorby synopse |
- vysvětlí způsoby práce s hercem. |
- vysvětlí způsoby práce s hercem. |
Odborné dovednosti |
---|
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, |
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, |
- umí napsat soudržný námět |
- umí napsat soudržný námět |
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, |
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, |
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, |
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, |
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. |
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. |
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, |
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, |
- zvolí si správný přístup ke scénáři, |
- zvolí si správný přístup ke scénáři, |
- identifikuje strukturu látky, její gradaci, |
- identifikuje strukturu látky, její gradaci, |
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, |
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, |
- zvolí si vhodné herecké obsazení. |
- zvolí si vhodné herecké obsazení. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza uměleckého díla |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Systematické pozorování studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Doporučená literatura
|
-
Aronsonová, Linda. Scénář pro 21. století. Praha, 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
EGRI Lajos. Umění dramatického psan. Quadrom z.s., M. Koláček, 2013. ISBN 978-80-7589-494-6.
-
Jirák, Jan. Média a společnost : [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786977.
-
Michael Rabiger. Directing: Film Techniques and Aesthetics. Focal Press, 2013. ISBN 0240818458.
|