Předmět: Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 5

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 5
Kód předmětu KAAV/AV5RS
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pustina Kocí Irena, MgA. Ph.D., MBA
  • Velič Martin, MgA. ArtD.
Obsah předmětu
V předmětu individuálně i skupinově praktikujeme další podoby a formy přístupu k tvorbě AV díla. Student si osvojí prostředky a technické specifikace u jednotlivých AV technologií. Prohlubujeme práci se všemi prostředky, které vedou ke kvalitativnímu posunu při zpracování dramatické látky a týkají se těchto témat: premisa, výstavba scény, sekvence, fabulační napětí, principy gradace. Výstupem předmětu je hotový scénář bakalářského praktického projektu. Náplň předmětu je přizpůsobena individuálním potřebám jednotlivých projektů, v závislosti na typu a druhu zvolené AV formy. Předpokládané těžiště bude spočívat zejména v praktickém procvičování těchto oblastí: - Inscenační metody a postupy - Režijní přístupy k výstavbě scény (hledisko, dominance, akce a pocit atd.) - Záběrování scény (postupy pro různé typy scén, řady a souřadí záběrů atd.) - Snímání herecké akce z hlediska spolupráce s kameramanem - Práce s časem v rámci scény (gradace, prodlužování napětí atd.) - Filmový prostor jako významotvorný prvek scény - Světlo jako výrazový prostředek Všechna dílčí cvičení a etudy slouží také k procvičení psaní doprovodných textů ke scénáři (synopse, anotace, treatment, explikace) a k procvičení vytváření technických scénářů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 72 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Tvůrčí práce s textem.
Tvůrčí práce s textem.
Výsledky učení
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém,
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém,
- vysvětlí a chápe rozdíl mezi nápadem a námětem,
- vysvětlí a chápe rozdíl mezi nápadem a námětem,
- charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře,
- charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře,
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu,
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu,
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu,
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu,
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje,
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje,
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla.
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla.
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu,
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu,
- najde vhodný přístup ke scénáři,
- najde vhodný přístup ke scénáři,
- vysvětlí pravidla dramaturgie a vyargumentuje svoje tvůrčí volby
- vysvětlí pravidla dramaturgie a vyargumentuje svoje tvůrčí volby
- definuje pravidla tvorby synopse
- definuje pravidla tvorby synopse
- vysvětlí způsoby práce s hercem.
- vysvětlí způsoby práce s hercem.
Odborné dovednosti
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu,
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu,
- umí napsat soudržný námět
- umí napsat soudržný námět
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat,
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat,
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu,
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu,
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře.
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře.
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami,
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami,
- zvolí si správný přístup ke scénáři,
- zvolí si správný přístup ke scénáři,
- identifikuje strukturu látky, její gradaci,
- identifikuje strukturu látky, její gradaci,
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři,
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři,
- zvolí si vhodné herecké obsazení.
- zvolí si vhodné herecké obsazení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza uměleckého díla
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza textu
Analýza textu
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • Aronsonová, Linda. Scénář pro 21. století. Praha, 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
  • EGRI Lajos. Umění dramatického psan. Quadrom z.s., M. Koláček, 2013. ISBN 978-80-7589-494-6.
  • Jirák, Jan. Média a společnost : [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786977.
  • Michael Rabiger. Directing: Film Techniques and Aesthetics. Focal Press, 2013. ISBN 0240818458.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr