Předmět: Studia audiovizuální kultury 4

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Studia audiovizuální kultury 4
Kód předmětu KAAV/AV4SK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
  • Dvořáčková Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah: Úvod, pojem národní kinematografie, možnosti periodizace Pocatky ceske kinematografie Ceska kinematografie ve 20. letech Ceska kinematografie ve 30. letech Kinematografie v ramci Protektoratu Cechy a Morava Ceska kinematografie po druhe svetove valce a v 50. letech Ceska nova vlna a kinematografie 60. let (mimo novou vlnu) Normalizacni kinematografie Česká kinematografie po roce 1989

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalosti z dějiny a teorie filmu a AV kultury.
Základní znalosti z dějiny a teorie filmu a AV kultury.
Výsledky učení
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii - vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii - vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty.
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty.
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií
- orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii
- orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii
- vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu
- vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
Odborné dovednosti
- navrhne a představí koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z dějin české kinematografie
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad
- navrhne a představí koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z dějin české kinematografie
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí společenského i produkčního kontextu hovořit
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí společenského i produkčního kontextu hovořit
- analyzovat a interpretovat film dle vlastního výběru
- analyzovat a interpretovat film dle vlastního výběru
- vypracovat úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin
- vypracovat úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Esej
Esej
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • BARTLOVÁ, Milena. Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní identity.. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 333 [i.e.] 78 s. Praha, 2012. ISBN 978-80-87989-23-4.
  • BARTLOVÁ, Milena. Ř! Česká národní identita v současném umění.. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 333 [i.e.] 78 s. Praha, 2012. ISBN 978-80-86863-46-7.
  • BATISTOVÁ, Anna, ed. Hoří, má panenko: [barevná komedie, v níž se tancuje, krade a hasí].. Vyd. 1. Národní filmový archiv, 301 s. Praha, 2012. ISBN 978-80-7004-150-5.
  • BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Normalizační film.. Cinepur, Sdružení přátel Cinepuru, XI., č. 21, s. 6-11. Praha, 2002.
  • Časopisy. Cinepur, Film a doba, Iluminace, Kino-ikon, aj..
  • ČECHOVÁ, Briana, ed. Všichni dobří rodáci.. Vyd. 1. Národní filmový archiv, 333 s. Praha, 2013. ISBN 978-80-7004-156-7.
  • ČESÁLKOVÁ, Lucie. Atomy věčnosti: český krátký film 30. až 50. let.. NFA, 430 s. Praha, 2014. ISBN 978-80-7004-163-5.
  • ČESÁLKOVÁ, Lucie, ed. Zpět k českému filmu: politika, estetika, žánry a techniky.. Vydání první. Národní filmový archiv, 435 stran. Praha, 2017. ISBN 978-80-7004-180-2.
  • ČESÁLKOVÁ, Lucie. Generace Jihlava.. Brno, 2014. ISBN 978-80-7443-109-8.
  • EFFENBERGER, Vratislav. Obraz člověka v českém filmu.. In: Film a doba, roč. XIV, č. 7. s. 345-351. 1968.
  • GAJDOŠÍK, Petr. Markéta Lazarová: studie a dokumenty.. Casablanca, 396 s. Filmová mozaika. Praha, 2009. ISBN 978-80-87292-00-6.
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna.. Translated by Tomáš Pekárek. Vydání první. Levné knihy, 344 stran. Praha, 2008.
  • HANÁKOVÁ, Petra a Kevin B. JOHNSON. Visegrad cinema: points of contact from the new waves to the present.. Praha, 2010. ISBN 978-80-87292-04-4.
  • HANÁKOVÁ, Petra et al. Volání rodu.. Vyd. 1. Praha: Ve spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy vydal Akropolis, 269 s. Praha, 2013. ISBN 978-80-7470-042-2.
  • HANÁKOVÁ, Petra. O chcípácké tendenci v současném českém filmu.. In: Tamto, č. 982, s. 8-10. 1998.
  • Hulík, Štěpán. Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968?1973).. Praha, 2011.
  • JEDLIČKA, Josef. České typy a jiné eseje.. V tomto uspořádání 1. vyd. Plus, 143 s. Speculum; sv. 2. Praha, 2009.
  • KLIMEŠ, Ivan a Jan WIENDL. Kultura a totalita: národ.. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013, 474 s. Varia. Praha, 2013. ISBN 978-80-7308-488-2.
  • MACURA, Vladimír. Český sen.. NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 215 s. Knižnice Dějin a současnosti; sv. 6. Praha, 1998. ISBN 80-7106-270-7.
  • MACURA, Vladimír et al. Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře).. V tomto uspořádání vyd. 1. Academia, 351 s. Šťastné zítřky; sv. 1. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1669-0.
  • SKUPA, Lukáš, ed. Ostře sledované vlaky.. Vyd. 1Národní filmový archiv, 331 s. Praha, 2014. ISBN 978-80-7004-162-8.
  • SKUPA, Lukáš et al. Tři oříšky pro Popelku.. Vydání první. Národní filmový archiv, ?2016. 249 stran. Praha, 2016.
  • SKUPA, Lukáš. Vadí - nevadí: česká filmová cenzura v 60. letech.. Vydání první. NFA, 263 stran. Praha, 2016. ISBN 9788070041727.
  • SZCZEPANIK, Petr, Johana KOTIŠOVÁ, Jakub MACEK, Jan MOTAL a Eva PJAJČÍKOVÁ. Studie vývoje českého hraného kinematografického díla.. Státní fond kinematografie, 292 s. Praha, 2015. ISBN 978-80-260-8911-7.
  • Szczepanik, Petr. Konzervy se slovy : počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. Vyd. 1. Brno : Host, 2009. ISBN 978-80-7294-316-6.
  • SZCZEPANIK, Petr, Pavel ZAHRÁDKA, Radim POLČÁK, Jakub MACEK, Ivan DAVID, Dominika GALAJDOVÁ, Johana KOTIŠOVÁ, Rudolf LEŠKA, Petr LUPAČ, Tomáš KARGER a Štěpán ŽÁDNÍK. Mapa audiovizuálního pole v České republice z hlediska digitalizace a strategie pro jednotný digitální trh.. 1. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci, 93 s. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5450-4.
  • SZCZEPANIK Petr. Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970.. Vydání první. [Praha]: Národní filmový archiv, 2016. ISBN 9788070041772.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr