Vyučující
|
-
Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
-
Dvořáčková Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Úvod, pojem národní kinematografie, možnosti periodizace Pocatky ceske kinematografie Ceska kinematografie ve 20. letech Ceska kinematografie ve 30. letech Kinematografie v ramci Protektoratu Cechy a Morava Ceska kinematografie po druhe svetove valce a v 50. letech Ceska nova vlna a kinematografie 60. let (mimo novou vlnu) Normalizacni kinematografie Česká kinematografie po roce 1989
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalosti z dějiny a teorie filmu a AV kultury. |
Základní znalosti z dějiny a teorie filmu a AV kultury. |
Výsledky učení |
---|
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti |
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii - vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii - vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti |
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty. |
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty. |
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti |
- orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti |
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin české kinematografie od počátků do současnosti - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií |
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií |
- orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii |
- orientovat se v proměnách organizačních podmínek, které působily na českou kinematografii |
- vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu |
- vysvětlit vliv inovací v audiovizuálních technologiích na filmovou tvorbu |
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
Odborné dovednosti |
---|
- navrhne a představí koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z dějin české kinematografie |
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad |
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad |
- navrhne a představí koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z dějin české kinematografie |
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí společenského i produkčního kontextu hovořit |
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí společenského i produkčního kontextu hovořit |
- analyzovat a interpretovat film dle vlastního výběru |
- analyzovat a interpretovat film dle vlastního výběru |
- vypracovat úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin |
- vypracovat úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza prezentace studenta |
Esej |
Esej |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
BARTLOVÁ, Milena. Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní identity.. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 333 [i.e.] 78 s. Praha, 2012. ISBN 978-80-87989-23-4.
-
BARTLOVÁ, Milena. Ř! Česká národní identita v současném umění.. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 333 [i.e.] 78 s. Praha, 2012. ISBN 978-80-86863-46-7.
-
BATISTOVÁ, Anna, ed. Hoří, má panenko: [barevná komedie, v níž se tancuje, krade a hasí].. Vyd. 1. Národní filmový archiv, 301 s. Praha, 2012. ISBN 978-80-7004-150-5.
-
BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Normalizační film.. Cinepur, Sdružení přátel Cinepuru, XI., č. 21, s. 6-11. Praha, 2002.
-
Časopisy. Cinepur, Film a doba, Iluminace, Kino-ikon, aj..
-
ČECHOVÁ, Briana, ed. Všichni dobří rodáci.. Vyd. 1. Národní filmový archiv, 333 s. Praha, 2013. ISBN 978-80-7004-156-7.
-
ČESÁLKOVÁ, Lucie. Atomy věčnosti: český krátký film 30. až 50. let.. NFA, 430 s. Praha, 2014. ISBN 978-80-7004-163-5.
-
ČESÁLKOVÁ, Lucie, ed. Zpět k českému filmu: politika, estetika, žánry a techniky.. Vydání první. Národní filmový archiv, 435 stran. Praha, 2017. ISBN 978-80-7004-180-2.
-
ČESÁLKOVÁ, Lucie. Generace Jihlava.. Brno, 2014. ISBN 978-80-7443-109-8.
-
EFFENBERGER, Vratislav. Obraz člověka v českém filmu.. In: Film a doba, roč. XIV, č. 7. s. 345-351. 1968.
-
GAJDOŠÍK, Petr. Markéta Lazarová: studie a dokumenty.. Casablanca, 396 s. Filmová mozaika. Praha, 2009. ISBN 978-80-87292-00-6.
-
HAMES, Peter. Československá nová vlna.. Translated by Tomáš Pekárek. Vydání první. Levné knihy, 344 stran. Praha, 2008.
-
HANÁKOVÁ, Petra a Kevin B. JOHNSON. Visegrad cinema: points of contact from the new waves to the present.. Praha, 2010. ISBN 978-80-87292-04-4.
-
HANÁKOVÁ, Petra et al. Volání rodu.. Vyd. 1. Praha: Ve spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy vydal Akropolis, 269 s. Praha, 2013. ISBN 978-80-7470-042-2.
-
HANÁKOVÁ, Petra. O chcípácké tendenci v současném českém filmu.. In: Tamto, č. 982, s. 8-10. 1998.
-
Hulík, Štěpán. Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968?1973).. Praha, 2011.
-
JEDLIČKA, Josef. České typy a jiné eseje.. V tomto uspořádání 1. vyd. Plus, 143 s. Speculum; sv. 2. Praha, 2009.
-
KLIMEŠ, Ivan a Jan WIENDL. Kultura a totalita: národ.. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013, 474 s. Varia. Praha, 2013. ISBN 978-80-7308-488-2.
-
MACURA, Vladimír. Český sen.. NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 215 s. Knižnice Dějin a současnosti; sv. 6. Praha, 1998. ISBN 80-7106-270-7.
-
MACURA, Vladimír et al. Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře).. V tomto uspořádání vyd. 1. Academia, 351 s. Šťastné zítřky; sv. 1. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1669-0.
-
SKUPA, Lukáš, ed. Ostře sledované vlaky.. Vyd. 1Národní filmový archiv, 331 s. Praha, 2014. ISBN 978-80-7004-162-8.
-
SKUPA, Lukáš et al. Tři oříšky pro Popelku.. Vydání první. Národní filmový archiv, ?2016. 249 stran. Praha, 2016.
-
SKUPA, Lukáš. Vadí - nevadí: česká filmová cenzura v 60. letech.. Vydání první. NFA, 263 stran. Praha, 2016. ISBN 9788070041727.
-
SZCZEPANIK, Petr, Johana KOTIŠOVÁ, Jakub MACEK, Jan MOTAL a Eva PJAJČÍKOVÁ. Studie vývoje českého hraného kinematografického díla.. Státní fond kinematografie, 292 s. Praha, 2015. ISBN 978-80-260-8911-7.
-
Szczepanik, Petr. Konzervy se slovy : počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. Vyd. 1. Brno : Host, 2009. ISBN 978-80-7294-316-6.
-
SZCZEPANIK, Petr, Pavel ZAHRÁDKA, Radim POLČÁK, Jakub MACEK, Ivan DAVID, Dominika GALAJDOVÁ, Johana KOTIŠOVÁ, Rudolf LEŠKA, Petr LUPAČ, Tomáš KARGER a Štěpán ŽÁDNÍK. Mapa audiovizuálního pole v České republice z hlediska digitalizace a strategie pro jednotný digitální trh.. 1. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci, 93 s. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5450-4.
-
SZCZEPANIK Petr. Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970.. Vydání první. [Praha]: Národní filmový archiv, 2016. ISBN 9788070041772.
|