Předmět: Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 4

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 4
Kód předmětu KAAV/AV4RS
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pustina Kocí Irena, MgA. Ph.D., MBA
  • Velič Martin, MgA. ArtD.
Obsah předmětu
Předmět probíhá formou individuálních i skupinových režijních a dramaturgických analýz a konzultací. Student využije znalosti psaní literárních a technických scénářů. Předmět se zaměřuje na AV žánry (akční sekvence, dokument, a vícekamerové snímání). Posluchači jsou seznámeni s charakteristikou filmových žánrů, námětovými, formálními či kompozičními prvky, které umožňují volit specifický úhel pohledu a způsob vyprávění s důrazem na situace, dialogy, zápletku, charaktery. V předmětu budeme prakticky procvičovat stavbu dramatického příběhu, budeme jej analyzovat z hlediska základů tvorby dějové osnovy, situace, konfliktu, vnější a vnitřní dramatičnosti, dialogu, motivace postav. Zejména se zaměříme na procvičení: - paralelní vyprávění - hotový scénář (1 - 3 verze) - zadávání podkladů pro bakalářský film, první náměty - scenáristické etudy (set-upy a rozpracované náměty televizních pořadů) Náplň předmětu tvoří rovněž praktické nácviky příprav přímých přenosů, příprava natáčení, spolupráce s hlavním kameramanem, specifika střihu a zvuku, rozdíly dle typu akce. Všechna dílčí cvičení a etudy slouží také k procvičení psaní doprovodných textů ke scénáři (synopse, anotace, treatment, explikace) a k procvičení vytváření technických scénářů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 78 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Tvůrčí práce s textem.
Tvůrčí práce s textem.
Výsledky učení
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student získává a prohlubuje znalosti o: - tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri) - makrostruktuře, mezzostrukuře i mikrostruktuře scénářů (L. Aronson) - student umí vyjmenovat šest modů dokumentární reprezentace světa podle Billa Nicholse - dramaturgických strategiích a způsobech přistupování k dramatické tvorbě pro film - rozumí rozdílům mezi texty anotace, synopse, explikace, treatmentu atd.
Student získává a prohlubuje znalosti o: - tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri) - makrostruktuře, mezzostrukuře i mikrostruktuře scénářů (L. Aronson) - student umí vyjmenovat šest modů dokumentární reprezentace světa podle Billa Nicholse - dramaturgických strategiích a způsobech přistupování k dramatické tvorbě pro film - rozumí rozdílům mezi texty anotace, synopse, explikace, treatmentu atd.
- tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri
- tvorbě trojrozměrných dramatických postav (L. Egri
Odborné dovednosti
Student po absolvování předmětu dovede: - vytvořit plastické dramatické postavy - analyzovat slabá místa ve vyprávěcí struktuře scénáře a navrhnout řešení - realizovat záměry ze scénáře - vést herce a natočit scénář - dramaturgicky posoudit díla kolegů - napsat doprovodné texty k žádostem o granty (na pitchingy)
Student po absolvování předmětu dovede: - vytvořit plastické dramatické postavy - analyzovat slabá místa ve vyprávěcí struktuře scénáře a navrhnout řešení - realizovat záměry ze scénáře - vést herce a natočit scénář - dramaturgicky posoudit díla kolegů - napsat doprovodné texty k žádostem o granty (na pitchingy)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza uměleckého díla
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Rozhovor
Analýza textu
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza textu
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • Aronsonová, Linda. Scénář pro 21. století. Praha, 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
  • EGRI Lajos. Umění dramatického psan. Quadrom z.s., M. Koláček, 2013. ISBN 978-80-7589-494-6.
  • Jirák, Jan. Média a společnost : [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786977.
  • Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
  • SEGER Linda. Advanced Screenwriting. Silman-James Press.. Beverly Hills, 2003. ISBN 1-879505-73-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr