Vyučující
|
-
Liebenberger Július, Mgr. art. ArtD.
|
Obsah předmětu
|
Student bude obeznámen se základním fungováním elektronické kamery a jejími funkcemi. Podrobně bude na předmětu analyzovat fyzikální pojmy jako fotoelektrický jev, fotón, světlo a barevné spektrum. Návazně se bude věnovat studiu snímacích čipů. Seznámí se také s blokovou schémou elektronické kamery a podrobně se bude věnovat funkci jednotlivých bloků. Student je také seznámen s charakteristikou světla a světelných zdrojů. Učí se jeho fyzikální podstatu a tvůrčí využití. Je obeznámen se svícením portrétu, zkoumá charakter tváře, rozeznává nuance ve fyziognomii a reaguje na něj zasvětlením. Rozeznává pojmy jako charakter světla, piktorialistický a realistický způsob zasvětlování scény. Je obeznámen s tříbodovým svícením. - Vnímání skutečnosti - Filmový prostor ,definice, způsoby vyjádření - Možnosti vytvoření filmového prostoru - Zobrazení pohybu - Filmový záběr a jeho obrazová skladba - Fotometrické veličiny - Bloková schéma kamery - snímací čip - signál - Lin vs. Log datový prostor - vznik barevného obrazu - světlo - charakter světla - portét - tříbodový způsob svícení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student získá široké vědomosti o současném stavu snímací a záznamové techniky, formátech obrazu a orientuje se ve způsobech jejího použití. Získá teoretické vědomosti a praktické zkušenosti práce s kamerou a procvičí praktické komponování. |
Student získá široké vědomosti o současném stavu snímací a záznamové techniky, formátech obrazu a orientuje se ve způsobech jejího použití. Získá teoretické vědomosti a praktické zkušenosti práce s kamerou a procvičí praktické komponování. |
Výsledky učení |
---|
Student rozumí výrazu a orientuje se v díle. |
Student rozumí výrazu a orientuje se v díle. |
- definuje filmový prostor - vysvětlí principy zobrazení pohybu - popíše snímací čip, funkci signálu, Lin vs. Log datový prostor, vznik barevného obrazu - definuje světlio a jeho charakter, tříbodový způsob svícení - definuje fotometrické veličiny - vyjmenuje bloková schémata kamery |
- definuje filmový prostor - vysvětlí principy zobrazení pohybu - popíše snímací čip, funkci signálu, Lin vs. Log datový prostor, vznik barevného obrazu - definuje světlio a jeho charakter, tříbodový způsob svícení - definuje fotometrické veličiny - vyjmenuje bloková schémata kamery |
Odborné dovednosti |
---|
- pracuje s filmovým prostorem - zobrazuje pohyb - využívá znalosti světla a jeho charakteru při natáčení - využívá bloková schéma kamery - pracuje s tříbodovým způsobem svícení |
- pracuje s filmovým prostorem - zobrazuje pohyb - využívá znalosti světla a jeho charakteru při natáčení - využívá bloková schéma kamery - pracuje s tříbodovým způsobem svícení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Přednášení |
Přednášení |
Projekce (statická, dynamická) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Projekce (statická, dynamická) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Fotografujeme kreativně : [inspirace pro dokonalejší fotografie]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2211-2.
-
Baran, L., Bojanovský, I. Úvod do filmového obrazu. Praha : FAMU, 1987.
-
Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-036-5.
-
BOX Harry. Set Lighting Technician's Handbook.. Routledge, 2010. ISBN 9780240810751.
-
Kučera, J. Skladba ve filmu a TV. Praha : SPN, 1978.
-
MALKIEWICZ K. Film Lighting: Talks with Hollywood's Cinematographers and Gaffers.. Touchstone, 2012. ISBN 978-1439169063.
-
Marquart Ch., Andrae M. Th film photography handbook. 2016. ISBN 978-1681980645.
|