Předmět: Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 3

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 3
Kód předmětu KAAV/AV3RS
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pustina Kocí Irena, MgA. Ph.D., MBA
  • Velič Martin, MgA. ArtD.
Obsah předmětu
Výuka bude zaměřena na komunikaci a prezentování AV díla. Student využije znalosti psaní literárních a technických scénářů, sestavení filmového štábu, práce s herci, zrežírování zadaných cvičení, asistence. Cílem předmětu je seznámit posluchače s dramatickou stavbou Aristotela a americkou trojaktovou stavbou, jako i s ostatními běžnými teorii vedení filmového vyprávění (Frank Daniel, Dick Ross, Blake Snyder aj.). Dramatický příběh budeme analyzovat z hlediska základů tvorby dějové osnovy, situace, konfliktu, vnější a vnitřní dramatičnosti, dialogu, motivace a náhody. V předmětu se zaměřujeme na praktické procvičování jednotlivých zadání, aby dovednosti byly zažity a prohloubeny. Zejména se věnujeme: - hledání paradoxů, vytváření a budování konfliktu, jejich gradaci, na práci s časem, tvorbu dialogů - praktikujeme psaní doprovodných textů: synopse, explikace, treatment, anotace V části předmětu, zaměřené na režijní práci, praktikujeme procvičování práce s hercem, vytváření technických scénářů, tvorbu moodboardů, storyboardů, případně animatiků. Na praktických etudách a cvičeních si ozřejmujeme hranici hraných a dokumentárních vyprávěcích postupů. Praktická cvičení jsou zaměřena na temporytmiku filmového vyjádření.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 72 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Tvůrčí práce s textem.
Tvůrčí práce s textem.
Výsledky učení
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu.
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře AV díla, hlavní myšlenku a nosný probém
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře AV díla, hlavní myšlenku a nosný probém
- vysvětlit rozdíl mezi nápadem a námětem,
- vysvětlit rozdíl mezi nápadem a námětem,
- charakterizovat scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře,
- charakterizovat scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře,
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu,
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu,
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu,
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu,
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje,
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje,
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla.
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla.
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu,
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu,
- najde přístup ke scénáři,
- najde přístup ke scénáři,
- vysvětlí pravidla dramaturgie,
- vysvětlí pravidla dramaturgie,
- vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře,
- vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře,
- definuje pravidla tvorby k napsání synopse,
- definuje pravidla tvorby k napsání synopse,
- vysvětlí způsoby práce s hercem.
- vysvětlí způsoby práce s hercem.
Odborné dovednosti
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu,
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu,
- umí napsat soudržný námět
- umí napsat soudržný námět
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat,
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat,
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu,
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu,
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře.
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře.
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami,
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami,
- zvolí si správný přístup ke scénáři,
- zvolí si správný přístup ke scénáři,
- identifikuje strukturu látky, její gradaci,
- identifikuje strukturu látky, její gradaci,
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři,
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři,
- zvolí si vhodné herecké obsazení.
- zvolí si vhodné herecké obsazení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza uměleckého díla
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza textu
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza textu
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozhovor
Rozhovor
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
  • FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Rybka publishers, Praha, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
  • Handler Miller, Carolyn. Digital Storytelling,. ISBN 978-0-415-83694-4.
  • Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
  • Ragberg, Michael. Directing: Film Techniques and Aesthetics,. ISBN 978-0240818450.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr