Vyučující
|
-
Pustina Kocí Irena, MgA. Ph.D., MBA
-
Velič Martin, MgA. ArtD.
|
Obsah předmětu
|
Výuka bude zaměřena na komunikaci a prezentování AV díla. Student využije znalosti psaní literárních a technických scénářů, sestavení filmového štábu, práce s herci, zrežírování zadaných cvičení, asistence. Cílem předmětu je seznámit posluchače s dramatickou stavbou Aristotela a americkou trojaktovou stavbou, jako i s ostatními běžnými teorii vedení filmového vyprávění (Frank Daniel, Dick Ross, Blake Snyder aj.). Dramatický příběh budeme analyzovat z hlediska základů tvorby dějové osnovy, situace, konfliktu, vnější a vnitřní dramatičnosti, dialogu, motivace a náhody. V předmětu se zaměřujeme na praktické procvičování jednotlivých zadání, aby dovednosti byly zažity a prohloubeny. Zejména se věnujeme: - hledání paradoxů, vytváření a budování konfliktu, jejich gradaci, na práci s časem, tvorbu dialogů - praktikujeme psaní doprovodných textů: synopse, explikace, treatment, anotace V části předmětu, zaměřené na režijní práci, praktikujeme procvičování práce s hercem, vytváření technických scénářů, tvorbu moodboardů, storyboardů, případně animatiků. Na praktických etudách a cvičeních si ozřejmujeme hranici hraných a dokumentárních vyprávěcích postupů. Praktická cvičení jsou zaměřena na temporytmiku filmového vyjádření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 72 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Tvůrčí práce s textem. |
Tvůrčí práce s textem. |
Výsledky učení |
---|
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
Student zvládá technologie oboru v rozsahu daném obsahem a cílem předmětu. |
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře AV díla, hlavní myšlenku a nosný probém |
Student dokáže: - definovat základy psaní scénáře AV díla, hlavní myšlenku a nosný probém |
- vysvětlit rozdíl mezi nápadem a námětem, |
- vysvětlit rozdíl mezi nápadem a námětem, |
- charakterizovat scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, |
- charakterizovat scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, |
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, |
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, |
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, |
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, |
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, |
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, |
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. |
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. |
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, |
V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, |
- najde přístup ke scénáři, |
- najde přístup ke scénáři, |
- vysvětlí pravidla dramaturgie, |
- vysvětlí pravidla dramaturgie, |
- vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, |
- vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, |
- definuje pravidla tvorby k napsání synopse, |
- definuje pravidla tvorby k napsání synopse, |
- vysvětlí způsoby práce s hercem. |
- vysvětlí způsoby práce s hercem. |
Odborné dovednosti |
---|
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, |
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, |
- umí napsat soudržný námět |
- umí napsat soudržný námět |
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, |
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, |
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, |
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, |
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. |
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. |
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, |
V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, |
- zvolí si správný přístup ke scénáři, |
- zvolí si správný přístup ke scénáři, |
- identifikuje strukturu látky, její gradaci, |
- identifikuje strukturu látky, její gradaci, |
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, |
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, |
- zvolí si vhodné herecké obsazení. |
- zvolí si vhodné herecké obsazení. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza uměleckého díla |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza textu |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
Analýza textu |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozhovor |
Rozhovor |
Systematické pozorování studenta |
Doporučená literatura
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Rybka publishers, Praha, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
-
Handler Miller, Carolyn. Digital Storytelling,. ISBN 978-0-415-83694-4.
-
Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Ragberg, Michael. Directing: Film Techniques and Aesthetics,. ISBN 978-0240818450.
|