Předmět: Studia AV kultury 2

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Studia AV kultury 2
Kód předmětu KAAV/AV2SK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
  • Dvořáčková Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
Raná kinematografie: modernita a vynález filmu. Film atrakcí, proces narativni integrace. Světová kinematografie do roku 1919. Americky filmový průmysl a tvorba němé éry Německá kinematografie 20. - 40. let Francouzská kinematografie 20. - 40. let Kinematografie Sovětského svazu 20. - 40. let Hollywood 1930-1960 Film a stát: Sovětsky svaz, Německo a Itálie, 1930-1945

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti z kultury umění.
Znalosti z kultury umění.
Výsledky učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945 - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945 - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty.
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty.
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií
- vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích
- vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích
- orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945
- orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů
Odborné dovednosti
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad.
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad.
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad.
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad.
- navrhnout a představit koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z teorie a dějin kinematografie a AV kultury
- navrhnout a představit koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z teorie a dějin kinematografie a AV kultury
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí hovořit
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí hovořit
- analyzuje a interpretuje film dle vlastního výběru
- analyzuje a interpretuje film dle vlastního výběru
- vypracuje úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin (filmová kritika a filmové ceny, otázky spolupráce, proč se díváme na staré filmy, ad.)
- vypracuje úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin (filmová kritika a filmové ceny, otázky spolupráce, proč se díváme na staré filmy, ad.)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Esej
Esej
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • Časopisy. Cinepur, Film a doba, Iluminace, Kino-Ikon, aj..
  • Dokumenty k dějinám kinematografie. Lumiere, André S. Labarthe, Francie 1995, Bratři Lumi?rové, r. Thierry Frémaux, Francie 2018? Cinema Europe: The Other Hollywood I-VI, Velká Británie 1995? American Cinema I-X., USA 1995? Moguls & Movie Stars: A History of Hollywood I-VII, USA 2010? A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies, USA 1995? Voyage ? travers le cinéma français, r. Bertrand Tavernier, Francie 2016? Mistrův dům (Sergej Ejzenštejn), r. Naum Klejman, Rusko, Německo 1997? The Haunted Screen: German Film After World War One, r. Peter Buchka, Německo 1998? My Voyage to Italy I-IV, Martin Scorsese, USA, Itálie 1999? The Wonderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl, r. Ray Muller, Německo 1993, aj..
  • GUNNING, Tom. Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgarda. Gunning, Tom. In: Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu.. Národní filmový archiv 13, č. 2, s. 51-57. Praha, 2001.
  • CHARNEY, Leo, a SCHWARTZ, Vanessa R., ed. Cinema and the invention of modern life.. University of California Press, vii, 409 stran. Berkeley, 1995. ISBN 978-0-520-20112-5.
  • KUHN, Annette a Guy WESTWELL. Authorship. + Genre. In: A dictionary of film studies.. Oxford University Press, ix, 516 s. Oxford paperback reference. Oxford, 2012. ISBN 978-0-19-958726-1.
  • NELMES, Jill. Introduction to film studies. Fifth edition.. Routledge, xxv, 536 s. London, 2012. ISBN 978-0-415-58257-5.
  • NICHOLS, Bill. Engaging cinema: an introduction to film studies. New York: W.W. Norton & Company, 2010. ISBN 978-0-393-93491-5.
  • NOWELL-SMITH, Geoffrey. The Oxford history of world cinema. Oxford: Oxford University Press, 1996. ISBN 0198742428.
  • STAM, Robert a Toby MILLER. Film and theory: an anthology.. MA: Blackwell Publishing, xviii, 862 s. Malden, 2000. ISBN 0-6312-0626-4.
  • SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0.
  • THOMPSONOVÁ, Kristin. Estetika diskrepance: Pravidla hry.. Iluminace 10, c?. 3, s. 65?91. 1998.
  • THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod.. Iluminace č. 1, s. 5-36. 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr