Vyučující
|
-
Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
-
Dvořáčková Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Raná kinematografie: modernita a vynález filmu. Film atrakcí, proces narativni integrace. Světová kinematografie do roku 1919. Americky filmový průmysl a tvorba němé éry Německá kinematografie 20. - 40. let Francouzská kinematografie 20. - 40. let Kinematografie Sovětského svazu 20. - 40. let Hollywood 1930-1960 Film a stát: Sovětsky svaz, Německo a Itálie, 1930-1945
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti z kultury umění. |
Znalosti z kultury umění. |
Výsledky učení |
---|
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945 - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám - popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií - vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích - orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945 - analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty. |
Studujícím budou nabídnuty teoretické rámce a analytické nástroje, které jim umožní orientovat se v současné kultuře závislé na obrazech. K jednotlivým tématům budou poskytnuty klíčové texty. |
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám |
Student bude po absolvování předmětu schopen: - kriticky přemýšlet o přístupech k filmovým dějinám |
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií |
- popsat souvislost mezi společenským vývojem a kinematografií |
- vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích |
- vysvětlit inovace v audiovizuálních technologiích |
- orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945 |
- orientovat se ve vývoji dějin světové kinematografie od počátků do roku 1945 |
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
- analyzovat a interpretovat díla vybraných autorů |
Odborné dovednosti |
---|
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad. |
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad. |
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad. |
Ke každému probíranému okruhu z dějin světového filmu studující předkládá samostatně připravený výklad. |
- navrhnout a představit koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z teorie a dějin kinematografie a AV kultury |
- navrhnout a představit koncepci patnáctiminutového výkladu ke všem zadaným okruhům z teorie a dějin kinematografie a AV kultury |
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí hovořit |
- ke každému z nich pak dokáže vybrat významné a příznačné filmy, o kterých je připraven/a s hlubší znalostí hovořit |
- analyzuje a interpretuje film dle vlastního výběru |
- analyzuje a interpretuje film dle vlastního výběru |
- vypracuje úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin (filmová kritika a filmové ceny, otázky spolupráce, proč se díváme na staré filmy, ad.) |
- vypracuje úkoly k vybraným (a případně i aktuálně řešeným) problémům studia filmových dějin (filmová kritika a filmové ceny, otázky spolupráce, proč se díváme na staré filmy, ad.) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
-
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Časopisy. Cinepur, Film a doba, Iluminace, Kino-Ikon, aj..
-
Dokumenty k dějinám kinematografie. Lumiere, André S. Labarthe, Francie 1995, Bratři Lumi?rové, r. Thierry Frémaux, Francie 2018? Cinema Europe: The Other Hollywood I-VI, Velká Británie 1995? American Cinema I-X., USA 1995? Moguls & Movie Stars: A History of Hollywood I-VII, USA 2010? A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies, USA 1995? Voyage ? travers le cinéma français, r. Bertrand Tavernier, Francie 2016? Mistrův dům (Sergej Ejzenštejn), r. Naum Klejman, Rusko, Německo 1997? The Haunted Screen: German Film After World War One, r. Peter Buchka, Německo 1998? My Voyage to Italy I-IV, Martin Scorsese, USA, Itálie 1999? The Wonderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl, r. Ray Muller, Německo 1993, aj..
-
GUNNING, Tom. Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgarda. Gunning, Tom. In: Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu.. Národní filmový archiv 13, č. 2, s. 51-57. Praha, 2001.
-
CHARNEY, Leo, a SCHWARTZ, Vanessa R., ed. Cinema and the invention of modern life.. University of California Press, vii, 409 stran. Berkeley, 1995. ISBN 978-0-520-20112-5.
-
KUHN, Annette a Guy WESTWELL. Authorship. + Genre. In: A dictionary of film studies.. Oxford University Press, ix, 516 s. Oxford paperback reference. Oxford, 2012. ISBN 978-0-19-958726-1.
-
NELMES, Jill. Introduction to film studies. Fifth edition.. Routledge, xxv, 536 s. London, 2012. ISBN 978-0-415-58257-5.
-
NICHOLS, Bill. Engaging cinema: an introduction to film studies. New York: W.W. Norton & Company, 2010. ISBN 978-0-393-93491-5.
-
NOWELL-SMITH, Geoffrey. The Oxford history of world cinema. Oxford: Oxford University Press, 1996. ISBN 0198742428.
-
STAM, Robert a Toby MILLER. Film and theory: an anthology.. MA: Blackwell Publishing, xviii, 862 s. Malden, 2000. ISBN 0-6312-0626-4.
-
SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0.
-
THOMPSONOVÁ, Kristin. Estetika diskrepance: Pravidla hry.. Iluminace 10, c?. 3, s. 65?91. 1998.
-
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod.. Iluminace č. 1, s. 5-36. 1998.
|