Vyučující
|
-
Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
-
Dvořáčková Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Představení předmětu 2. Žijeme v médiích. Co je film? Co (kde) je (dnes) film? 3. Historie filmové zkušenosti. Jak film studovat? Nová filmová historie 4. Film jako technologie 5. Film jako průmysl 6. Film jako umělecká forma 7. Film a okolní svět 8. Sedm epoch filmu 9. Jak na rozbor filmu? Filmová forma a styl. Typy narace 10. Filmový žánr 11. Filmové autorství 12. Typy filmů: dokumentární, experimentální film, animovaný film Povinná literatura: DEUZE, Mark. V médiích. Úvod, ve kterém jsme tím, čím jsou média. In: Media life. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 267 s. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8. DOANE, Mary Ann. Zrození kinematografického času: modernita, nahodilost, archiv. Překlad Miroslav Petříček. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 310 stran. Myšlení současnosti. ISBN 978-80-246-3847-8. GUNNING, Tom. Film ist. Šlabikár vizuálneho sveta. Kino-ikon: časopis pre vedu a filme a pohyblivom obraze. Bratislava: Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav, 2002, (2), 135 - 141. ISSN 1335-1893. SZCZEPANIK, Petr. Úvod. Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií. In: Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0. CASETTI, Francesco. Filmova zkusenost, Iluminace, r. 23, 2011, c. 1, s. 67-77. MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. + Svět na obrazovce. In: Jak vidět svět. Překlad Andrea Průchová Hrůzová a Jan J. Škrob. Vydání první. Praha: ArtMap, 2018. 372 stran. ISBN 978-80-906599-5-7. THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36. BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6. KUHN, Annette a Guy WESTWELL. Authorship. + Genre. In: A dictionary of film studies. Oxford: Oxford University Press, 2012, ix, 516 s. Oxford paperback reference. ISBN 978-0-19-958726-1. KUCERA, Jakub. Filmovy zanr. Cinepur [online], 2006, [cit. 1. 8. 2019], dostupne na URL: <http://cinepur.cz/article.php?article=942>. NICHOLS, Bill. Jak lze definovat dokumentární film? In: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0. ŠEBEŠ, Marek. 2016. Živě, okamžitě, nonstop: proměny temporality televizního zpravodajství. In: DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Temporalita (nových) médií. Praha: Nakladatelství AMU. s. 65-101. ISBN 978-80-7331-425-5. JENKINS Henry. Otevřené hlavy. "Mladou generaci čeká boj o cenzuru a přístup k datům," říká mediální vědec Henry Jenkins. Český rozhlas, Radio Wave, 26. 5. 2017 MITTELL, Jason. Úvod. In: Komplexní televize. Poetika současného televizního vyprávění. Praha: Akropolis, 2019, 319 s. #POPs. ISBN 978-80-7470-244-0. BENDOVÁ, Helena. Hry v sociálním a institucionálním kontextu. + Argumenty pro a proti. In: Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016, 354 s. ISBN 978-80-7331-421-7. SZCZEPANIK, Petr. Mediální výstavba Ideálního průmyslového města. Síť médií v Baťově Zlíně 30. let. In Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. Brno: FF MU, 2005. s. 18-60.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Po absolvování kurzu - student vysvětlí, jak lze médium filmu definovat, jak jej studovat, a jak přistupovat k jeho dějinám |
Po absolvování kurzu - student vysvětlí, jak lze médium filmu definovat, jak jej studovat, a jak přistupovat k jeho dějinám |
- představí, jak se napříč dějinami proměňují podmínky a povaha se filmové zkušenosti |
- představí, jak se napříč dějinami proměňují podmínky a povaha se filmové zkušenosti |
- je obeznámen s metododou neoformalistické filmové analýzy |
- je obeznámen s metododou neoformalistické filmové analýzy |
Odborné dovednosti |
---|
Po absolvování kurzu - student porozumí a umí pracovat s klíčovými pojmy filmové teorie |
Po absolvování kurzu - student porozumí a umí pracovat s klíčovými pojmy filmové teorie |
- má zkušenost se čtením odborných textů a debatou nad nimi |
- má zkušenost se čtením odborných textů a debatou nad nimi |
- ve shodě s metodou neoformalistické filmové analýzy umí rozebrat formální stránku filmu (naraci, kameru, střih, zvuk), popíše, jak jednotlivé stylové prostředky působí na diváka a ovlivňují celkovou strukturu díla |
- ve shodě s metodou neoformalistické filmové analýzy umí rozebrat formální stránku filmu (naraci, kameru, střih, zvuk), popíše, jak jednotlivé stylové prostředky působí na diváka a ovlivňují celkovou strukturu díla |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ, Helena a Matěj STRNAD. Společenské vědy a audiovize. Praha: Akademie múzických umění v Praze. 2014.
-
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. 2011.
-
CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. 2008.
-
DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 2015.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia. 2012.
-
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann. 2004.
|