Předmět: Studia AV kultury 1

» Seznam fakult » FMK » KAAV
Název předmětu Studia AV kultury 1
Kód předmětu KAAV/AV1SK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
  • Dvořáčková Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
1. Představení předmětu 2. Žijeme v médiích. Co je film? Co (kde) je (dnes) film? 3. Historie filmové zkušenosti. Jak film studovat? Nová filmová historie 4. Film jako technologie 5. Film jako průmysl 6. Film jako umělecká forma 7. Film a okolní svět 8. Sedm epoch filmu 9. Jak na rozbor filmu? Filmová forma a styl. Typy narace 10. Filmový žánr 11. Filmové autorství 12. Typy filmů: dokumentární, experimentální film, animovaný film Povinná literatura: DEUZE, Mark. V médiích. Úvod, ve kterém jsme tím, čím jsou média. In: Media life. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 267 s. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8. DOANE, Mary Ann. Zrození kinematografického času: modernita, nahodilost, archiv. Překlad Miroslav Petříček. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 310 stran. Myšlení současnosti. ISBN 978-80-246-3847-8. GUNNING, Tom. Film ist. Šlabikár vizuálneho sveta. Kino-ikon: časopis pre vedu a filme a pohyblivom obraze. Bratislava: Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav, 2002, (2), 135 - 141. ISSN 1335-1893. SZCZEPANIK, Petr. Úvod. Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií. In: Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0. CASETTI, Francesco. Filmova zkusenost, Iluminace, r. 23, 2011, c. 1, s. 67-77. MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. + Svět na obrazovce. In: Jak vidět svět. Překlad Andrea Průchová Hrůzová a Jan J. Škrob. Vydání první. Praha: ArtMap, 2018. 372 stran. ISBN 978-80-906599-5-7. THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36. BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6. KUHN, Annette a Guy WESTWELL. Authorship. + Genre. In: A dictionary of film studies. Oxford: Oxford University Press, 2012, ix, 516 s. Oxford paperback reference. ISBN 978-0-19-958726-1. KUCERA, Jakub. Filmovy zanr. Cinepur [online], 2006, [cit. 1. 8. 2019], dostupne na URL: <http://cinepur.cz/article.php?article=942>. NICHOLS, Bill. Jak lze definovat dokumentární film? In: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0. ŠEBEŠ, Marek. 2016. Živě, okamžitě, nonstop: proměny temporality televizního zpravodajství. In: DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Temporalita (nových) médií. Praha: Nakladatelství AMU. s. 65-101. ISBN 978-80-7331-425-5. JENKINS Henry. Otevřené hlavy. "Mladou generaci čeká boj o cenzuru a přístup k datům," říká mediální vědec Henry Jenkins. Český rozhlas, Radio Wave, 26. 5. 2017 MITTELL, Jason. Úvod. In: Komplexní televize. Poetika současného televizního vyprávění. Praha: Akropolis, 2019, 319 s. #POPs. ISBN 978-80-7470-244-0. BENDOVÁ, Helena. Hry v sociálním a institucionálním kontextu. + Argumenty pro a proti. In: Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016, 354 s. ISBN 978-80-7331-421-7. SZCZEPANIK, Petr. Mediální výstavba Ideálního průmyslového města. Síť médií v Baťově Zlíně 30. let. In Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. Brno: FF MU, 2005. s. 18-60.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 48 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Po absolvování kurzu - student vysvětlí, jak lze médium filmu definovat, jak jej studovat, a jak přistupovat k jeho dějinám
Po absolvování kurzu - student vysvětlí, jak lze médium filmu definovat, jak jej studovat, a jak přistupovat k jeho dějinám
- představí, jak se napříč dějinami proměňují podmínky a povaha se filmové zkušenosti
- představí, jak se napříč dějinami proměňují podmínky a povaha se filmové zkušenosti
- je obeznámen s metododou neoformalistické filmové analýzy
- je obeznámen s metododou neoformalistické filmové analýzy
Odborné dovednosti
Po absolvování kurzu - student porozumí a umí pracovat s klíčovými pojmy filmové teorie
Po absolvování kurzu - student porozumí a umí pracovat s klíčovými pojmy filmové teorie
- má zkušenost se čtením odborných textů a debatou nad nimi
- má zkušenost se čtením odborných textů a debatou nad nimi
- ve shodě s metodou neoformalistické filmové analýzy umí rozebrat formální stránku filmu (naraci, kameru, střih, zvuk), popíše, jak jednotlivé stylové prostředky působí na diváka a ovlivňují celkovou strukturu díla
- ve shodě s metodou neoformalistické filmové analýzy umí rozebrat formální stránku filmu (naraci, kameru, střih, zvuk), popíše, jak jednotlivé stylové prostředky působí na diváka a ovlivňují celkovou strukturu díla
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Hodnotící metody
Esej
Esej
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, Helena a Matěj STRNAD. Společenské vědy a audiovize. Praha: Akademie múzických umění v Praze. 2014.
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. 2011.
  • CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. 2008.
  • DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 2015.
  • MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia. 2012.
  • SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann. 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr