|
Vyučující
|
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Šalenová Eva, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře: - Základní pojmy z komunikace (komunikační proces, zdroj/přijímač, zpětná vazba, šum apod.) - 2 hod. - Verbální komunikace. Složky neverbální komunikace a jejich význam ve zdravotnictví - 3 hod. - Efektivita komunikace, neverbální komunikace, aktivní naslouchání - 2 hod. - Naslouchání, empatie, komunikační bariery - 2 hod. - Konflikty a jejich řešení - 2 hod. - Asertivní komunikace - 2 hod. - Umění přesvědčit. Řeč těla - 2 hod. Cvičení: - Nejčastější problémy a nedorozumění v komunikaci - 3 hod. - Specifika komunikace v profesi - 3 hod. - Komunikace s rodiči po perinatální ztrátě - 3 hod. - Komunikace s pacienty se specifickými nároky - 3 hod. - Komunikace s problémovými pacienty - 3 hod.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví |
| vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví |
| definovat zásady komunikace v porodní asistenci |
| definovat zásady komunikace v porodní asistenci |
| popsat pomůcky a postup komunikace s ženou neslyšící a nevidomou |
| popsat pomůcky a postup komunikace s ženou neslyšící a nevidomou |
| zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientkám různých věkových skupin |
| zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientkám různých věkových skupin |
| orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klientkou při porodu postiženého či mrtvého novorozence |
| orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klientkou při porodu postiženého či mrtvého novorozence |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat s klientkou s gynekologickými problémy |
| komunikovat s klientkou s gynekologickými problémy |
| vést rozhovor s těhotnou ženou ve všech trimestrech těhotenství |
| vést rozhovor s těhotnou ženou ve všech trimestrech těhotenství |
| připravit správné pomůcky pro komunikaci s ženou nevidomou a neslyšící |
| připravit správné pomůcky pro komunikaci s ženou nevidomou a neslyšící |
| uplatnit empatický přístup k ženě při porodu postiženého nebo mrtvého novorozence |
| uplatnit empatický přístup k ženě při porodu postiženého nebo mrtvého novorozence |
| zhodnotit stav klientky před, při a po provedené komunikaci při porodu |
| zhodnotit stav klientky před, při a po provedené komunikaci při porodu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
ALASKO, C. Řekni to jinak: používejte správná slova ve správný čas. Praha: Portál, 2017.
-
ALTUCHER, J., ALTUCHER, C., A. Naučte se říkat ne: jedno malé slovo může přinést velkou změnu do vašeho života. Hodkovičky: Pragma, 2015.
-
BASU, A., FAUST, L. Umění úspěšné komunikace: jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha: Grada, 2013.
-
BLECKT, Rami. Umění naslouchat a být slyšet. Praha: Eugenika, 2012. ISBN 978-80-8100-250-2.
-
CIALDINI, R. B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil, 2012.
-
DEBORAH, A-O. Nurse-client communication a life span approach. Sudbury (Massachusetts): Jones &Barlett Learning, 2007. ISBN 13- 978-07637-358.
-
HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80- 85424-40-1.
-
JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
-
KOS, V. Jak komunikovat cíl - komunikace, zvládání stresu a konfliktních situací: studijní text. Brno: Síť ekologických poraden, 2014.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
-
LESTER, PAUL. M. Visual communication. USA: Thomson Wadsworth, 2006. ISBN 0-534-63720-5.
-
LEŠKO, L. Náhled do sociální komunikace. Brno: Libris, 2008. ISBN 978-80-7399-466-2.
-
NICHOLS, M. Zapomenuté umění naslouchat. Praha: Návrat domů, 2005. ISBN 80-7255-106-X.
-
POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-524-2.
-
POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
POTTS, Conrad a Suzanne POTTS. Asertivita: umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014.
-
ROOB, M., BARRETT, S. Communication, Relationships and Care. London, New York: Tailor &Francis Group, 2004. ISBN 0-415-32659-1.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. . Praha: Galén, 2009.
-
VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 2008.
-
WITTENBERG-LYLESFRED, E., GOLDSMITH,C. D., GOLDSMITH, J. V. Communication in Palliative Nursing. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0199796823.
|