|
Vyučující
|
-
Hůrková Věra, MUDr.
-
Kovalčík Milan, MUDr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Základy dědičnosti. Mendelistická genetika, genové interakce, zvláštní formy dědičnosti, epigenetika - 5 hod. - Základy klinické cytogenetiky - 5 hod. - Vrozené vývojové vady, jejich rozdělení a etiologie - 5 hod. - Metody molekulární biologie a genetiky využívané v lékařské praxi. Mutagenní a teratogenní faktory v graviditě - 8 hod. - Neinvazivní a invazivní metody prenatální diagnostiky - 2 hod. - Genetické poradenství. Etické problémy lékařské genetiky - 5 hod.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmy genetiky, embryologie a prenatální diagnostiky |
| definovat základní pojmy genetiky, embryologie a prenatální diagnostiky |
| vysvětlit postup při získávání anamnézy klientky v oblasti genetického vyšetření |
| vysvětlit postup při získávání anamnézy klientky v oblasti genetického vyšetření |
| popsat pomůcky a postup jednotlivých invazivních a neinvazivních vyšetřovacích metod |
| popsat pomůcky a postup jednotlivých invazivních a neinvazivních vyšetřovacích metod |
| zdůvodnit empatický přístup ke klientkám |
| zdůvodnit empatický přístup ke klientkám |
| orientovat se v principech genetického poradenství |
| orientovat se v principech genetického poradenství |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat s klientkou při získávání anamnézy v oblasti genetického vyšetření |
| komunikovat s klientkou při získávání anamnézy v oblasti genetického vyšetření |
| připravit pomůcky k jednotlivým invazivním a neinvazivním vyšetřením |
| připravit pomůcky k jednotlivým invazivním a neinvazivním vyšetřením |
| využívat empatický přístup ke klientkám při prenatálním vyšetření |
| využívat empatický přístup ke klientkám při prenatálním vyšetření |
| orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci genetického poradenství |
| orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci genetického poradenství |
| orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci prenatálního screeningu |
| orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci prenatálního screeningu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
BROWN, T.A. Gene Cloning and DNA Analysis: An Introduction. 7th Ed.. Chichester: Wiley Blackwell, 2016. ISBN 978-1-119-07256-0.
-
FISCHLOVÁ, H. Základy genetiky. . Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-7043-973-9.
-
HÁJEK, Z., KULOVANÝ, E., MACEK, M. Základy prenatální diagnostiky. Praha: Grada , 2000. ISBN 80-7169-391-X.
-
KUCIEL, J., URBAN, T. Principy genetiky. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016.
-
NUSSBAUM, R. Klinická genetika. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7254-475-2.
-
OTOVÁ, B., MIHALOVÁ, R. Základy biologie a genetiky člověka. V Praze: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2109-8.
|