|
Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
-
Šalenová Eva, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: - Úvod do filozofie - Základní pojmy - 1 hod. - Antická filozofie - Raná řecká filozofie, Sokrates - 1 hod. - Antická filozofie - Platón, Aristoteles a poaristotelovské školy - 2 hod. - Středověká filozofie 1 - Patristika, scholastika - 1 hod. - Středověká filozofie - Humanismus a renesance - 1 hod. - Středověká filozofie - Descartes, Spinoza - 2 hod. - Novověká filozofie - Immanuel Kant - 2 hod. - Filozofie 20. století a představitelé - Existencionalismus - 2 hod. - Filozofie 20. století a představitelé - Fenomenologie - 2 hod. - Filozofie 20. století a představitelé - Hermeneutika - význam pro porodní asistenci - 1 hod. Semináře: - Sokrates a jeho maieutika. Platón - podobenství o jeskyni. Epikuros. Hippokrates a jeho etický odkaz - 2 hod. - Filozofie paradigmatu (Thomas Kuhn). Biotická konvence. Filozofie holismu - 2 hod. - Filozofie umírání. Etické aspekty péče umírání a smrti. Charta práv umírajících. Etický kodex onkologických pacientů - 2 hod. - Filozofie a etika paliativní péče. Etické kodexy ve vztahu k paliativní péči. Eutanazie. Etické aspekty péče o onkologického pacienta /klienta, případové studie. Etické aspekty vývoje hospicové péče - aktuální otázky - 2 hod. - Zdroje etiky. Předmět, úkoly, cíle etiky v ošetřovatelství. Základní etické principy v porodní asistenci - 2 hod. - Důstojnost člověka a její etický rozměr. Jednotlivé komponenty důstojnosti člověka a jejich etický rozměr - 1 hod. - Etické kodexy - 2 hod. - Proces vývoje práv pacientů. Etické aspekty péče o dítě. Deklarace práv dítěte. Práva hospitalizovaného dítěte. Etické aspekty naslouchání a empatie - 2 hod.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit hlavní filozofické problémy a pojmy, které mají vztah k člověku a k porodní asistenci |
| vymezit hlavní filozofické problémy a pojmy, které mají vztah k člověku a k porodní asistenci |
| užívat teoretický základ pro hodnotový systém v porodní asistenci promítnutý do filozofických a eticky dilematických otázek profese |
| užívat teoretický základ pro hodnotový systém v porodní asistenci promítnutý do filozofických a eticky dilematických otázek profese |
| rozlišovat filozofická východiska porodní asistence, realizovat je v chápání dobra a zla |
| rozlišovat filozofická východiska porodní asistence, realizovat je v chápání dobra a zla |
| definovat význam etických kodexů, které se vztahují k vykonávání porodnické profese |
| definovat význam etických kodexů, které se vztahují k vykonávání porodnické profese |
| rozlišovat etický rozměr důstojnosti člověka a jeho jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací |
| rozlišovat etický rozměr důstojnosti člověka a jeho jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat teoretický základ pro hodnotový systém v porodní asistenci promítnutý do filozofických a eticky dilematických otázek ošetřovatelské profese |
| aplikovat teoretický základ pro hodnotový systém v porodní asistenci promítnutý do filozofických a eticky dilematických otázek ošetřovatelské profese |
| rozpoznat etický problém a dilema |
| rozpoznat etický problém a dilema |
| aplikovat v praxi znalosti z právních, lidskoprávních a profesních dokumentů reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci |
| aplikovat v praxi znalosti z právních, lidskoprávních a profesních dokumentů reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci |
| užívat znalosti o etickém rozměru důstojnosti člověka v praxi |
| užívat znalosti o etickém rozměru důstojnosti člověka v praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Esej |
| Esej |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. Úvod do filosofie. Praha: Academia,, 2004.
-
BEAUCHAMP, T. L., CHILDRESS, J. F. Principles of biomedical ethics. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-992458-5.
-
BRODZIAK, A., KUTNOHORSKÁ, J. Holistická medicína-metafyzická opodstatnění. In Dimenze moderního zdravotnictví. Praha: Esprit Communications, 2007.
-
BUTTS, J. B., RICH, K. Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Publishers, 2012. ISBN 978-1449649005.
-
HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha: Oikoymenh, 2002.
-
HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H., ZVONÍČKOVÁ, M. SLOVÁK, J. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
KÜBLER-ROSS, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání. Praha, 1995. ISBN 0-02-0891550-4.
-
KÜBLER?ROSS, E. Questions and Answers on Death and Dying. New York: Ross Medical Associates, 1974.
-
KUŘE, J., PETRŮ, M. Filosofie medicíny v českých zemích. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015.
-
Kutnohorská, J., Cichá, M., Goldmann, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024738437.
-
KUTNOHORSKÁ. J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Filozofie pro ošetřovatelství a filozofie pro zdravotně sociální práci. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2012.
-
LACHMAN, V. D. Applied Ethics in Nursing. New York: Springer Publishing Company, 2005.
-
McGREAL, Ian, P. Velké postavy Východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, 1998.
-
McGREAL, Ian, P. Velké postavy západního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, 1999.
-
MUNZAROVÁ, M. Eutanazie nebo paliativní léčba?. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 8024710250.
-
MUNZAROVÁ, M. Kodexy lékařské etiky a jiná etická doporučení. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2417-8.
-
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 8024710242.
-
O?BRIEN, Mary Elizabeth. Spirituality in nursing: standing on holy ground. Sudbury: Jones & Bartlett Learning, 2011.
-
PETER, Ellis. Understanding Ethics for Nursing Students. Sage Publication Ltd, 2014.
-
ROTTER, H. Důstojnost lidského života. Základní otázky lékařské etiky. Praha: Vyšehrad, 1999.
-
SOKOL, J. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010.
-
STÖRING, H. J. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-500-2 .
-
SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 2003. ISBN 80-902049-4-5.
-
SVATOŠOVÁ, Marie. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4107-9.
-
ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing, 2015.
|