|
Vyučující
|
-
Svobodová Silvie, Mgr.
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře: - Koncept bazální stimulace a jeho východiska - 1 hod. - Vnímání, poruchy vnímání, bezvědomí, komunikace, předpoklady ošetřovatelského personálu - 2 hod. - Biografická anamnéza a pozorování - 1 hod. - Somatická stimulace, iniciální dotek, celková koupel v bazální stimulaci, její formy a význam - 2 hod. - Polohování, další formy somatické stimulace - 2 hod. Cvičení: - Vestibulární stimulace - 1 hod. - Vibrační stimulace - 1 hod. - Taktilně-haptická stimulace - 3 hod. - Orální stimulace - 1 hod. - Auditivní stimulace - 1 hod. - Vizuální stimulace - 1 hod.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 44 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat členění konceptu Bazální stimulace |
| popsat členění konceptu Bazální stimulace |
| vysvětlit pojem iniciální dotek |
| vysvětlit pojem iniciální dotek |
| vyjmenovat předměty a pomůcky využívané v konceptu bazální stimulace |
| vyjmenovat předměty a pomůcky využívané v konceptu bazální stimulace |
| definovat pojem biografická anamnéza a vysvětlit její využití v následné bazálně ošetřovatelské péči |
| definovat pojem biografická anamnéza a vysvětlit její využití v následné bazálně ošetřovatelské péči |
| pochopit smysl a cíle bazálně stimulující péče |
| pochopit smysl a cíle bazálně stimulující péče |
| Odborné dovednosti |
|---|
| charakterizovat základní techniky a prvky konceptu Bazální stimulace |
| charakterizovat základní techniky a prvky konceptu Bazální stimulace |
| použít při intervencích iniciální dotek |
| použít při intervencích iniciální dotek |
| odebrat základní informace k sestavení biografické anamnézy |
| odebrat základní informace k sestavení biografické anamnézy |
| začlenit základní techniky a prvky konceptu Bazální stimulace do plánu péče o klienty/pacienty |
| začlenit základní techniky a prvky konceptu Bazální stimulace do plánu péče o klienty/pacienty |
| edukovat laickou veřejnost o bazální stimulaci |
| edukovat laickou veřejnost o bazální stimulaci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Praktické procvičování |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOSZEK, G., NYDAL, P. Basale Stimulation. Wiesbaden: Ullstein Medical, 1998. ISBN 3-86126-625-3.
-
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2010.
-
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace. Praha: Grada, 2007.
-
HALMO, R. Bazální stimulace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.
-
KERKHOFF, B. Biografiearbeit? Schlüssel für eine individuelle Begleitung in der Pflege. 2002.
-
PODĚBRADSKÁ, R., ŠARMÍROVÁ, M. Fyzioterapie pro porodní asistentky: výukový materiál. Lipová-lázně: REHEX-EDU, 2018.
|