|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Předmět a základní pojmy vývojové psychologie. Metody vývojové psychologie. - Obecné zákonitosti lidského vývoje a vývojové teorie. Činitele psychického vývoje, druhy změn ve vývoji a mechanismy vývoje. - Charakteristika jednotlivých vývojových období (prenatální, perinatální období, novorozenecké období; kojenecké období, období batolete; předškolní období; školní věk; dospívání; adolescence; dospělost; stáří). - Vymezení sociální psychologie, místo v systému psychologických věd a vztah k hraničním disciplínám. Metody sociální psychologie. - Proces socializace člověka a formy sociálního učení. - Sociální percepce. Sociální komunikace. Atribuce. - Sociální inteligence. Sociální kompetence. Prosociální chování. - Sociální skupina, charakteristiky, struktura a skupinové procesy. - Sociální deviace a patologie. Ohrožení psychického vývoje (týrání, zneužívání, zanedbávání a deprivace) - Využití vývojové a sociální psychologie v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd |
| vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie |
| objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje |
| objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje |
| orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti |
| orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti |
| definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace |
| definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace |
| popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi |
| popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozumět sociálnímu kontextu chování jedince |
| rozumět sociálnímu kontextu chování jedince |
| identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
| identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
| vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
| vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
| rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.) |
| rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.) |
| využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi |
| využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Přednášení |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠÍKOVÁ, I., JIČÍNSKÝ, V., JOBÁNKOVÁ, M., KVAPILOVÁ, J. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: IDV ZP, 2000.
-
BAUMEISTER, R., F., BUSHMAN, B., F. Social psychology and human nature. Boston: Cengage Learning, 2017.
-
BLATNÝ, M. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016.
-
GJURIČOVÁ, Š., KOCOURKOVÁ, J., KOUTEK, J. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-416-3.
-
Hayes, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071787639.
-
HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017.
-
KOŤA, J., TRPIŠOVSKÁ, D., VACÍNOVÁ, M. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2013.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
-
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.
-
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
MYERS, D. G. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016.
-
PACHER, P. Sociální psychologie. Praha: University of Applied Management, 2017.
-
SKORUNKOVÁ, R. Základy vývojové psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál. Praha, 2000.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Portál, 1997.
|