|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Význam duševní hygieny, vymezení pojmu duševní zdraví, obecné předpoklady duševní rovnováhy. - Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy. Syndrom vyhoření, workoholismus. - Životospráva z hlediska duševní hygieny. - Denní režim, hospodaření s časem, spánek a odpočinek. - Nácvik jednoduchých relaxačních, imaginačních a meditačních technik. - Sebepoznávání a sebereflexe. - Podpora při vyjadřování svých pocitů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základní problematice péče o duševní zdraví |
| orientovat se v základní problematice péče o duševní zdraví |
| popsat vědecké základy duševní hygieny v souvislosti s teorií stresu |
| popsat vědecké základy duševní hygieny v souvislosti s teorií stresu |
| definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu |
| definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu |
| vysvětlit koncept sociální opory |
| vysvětlit koncept sociální opory |
| orientovat se ve vybraných technikách pro podporu sebepoznání |
| orientovat se ve vybraných technikách pro podporu sebepoznání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě a na pracovišti |
| aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě a na pracovišti |
| vyhledat relevatní informace v elektronických databázích |
| vyhledat relevatní informace v elektronických databázích |
| rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie |
| rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie |
| aktivně užívat vybrané relaxační a autoregulační techniky |
| aktivně užívat vybrané relaxační a autoregulační techniky |
| integrovat time management do profesního i osobního života |
| integrovat time management do profesního i osobního života |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
FRANKL, V. E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 1994.
-
FRANKL, V.E. Vůle ke smyslu. Brno : Cesta, 1994. ISBN 80-85319-29-2.
-
JOCHMANNOVÁ A KOL. Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2022.
-
KLEVETOVÁ, D. Nalézání osobní rovnováhy v pomáhajících profesích. Praha: Grada, 2017.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
LOJA, R. Emoce pod kontrolou. Praha: Grada, 2019.
-
SARAFINO, E. P. Health psychology. New York: John Wiley and Sons, 2006.
-
WAX, R. Relax pro vyčerpané: využití všímavosti při hledání úlevy od duševního vysílení. Praha: Dobrovský, 2016.
|