Předmět: Výzkum v ošetřovatelství

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Výzkum v ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/OP4MV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednáška: - Význam výzkumu ve v nelékařských zdravotnických oborech, dimenze a současné priority výzkumu ve zdravotnictví (1 h). - Charakteristika kvalitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech: výzkumný problém, výzkumné otázky a cíle, volba technik sběru dat (2 h). - Analytické přístupy v kvalitativním výzkumu: Kódování, triangulace (1 h). - Charakteristika kvantitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech: výzkumný problém, výzkumné otázky, operacionalizace, typy proměnných, hypotézy (2 h). - Analytické přístupy v kvantitativním výzkumu: Statistické testování hypotéz (1 h). - Etické aspekty výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech (1 h). Seminář: - Formulace výzkumného problému a klinické výzkumné otázky PICO(TS) (1 h). - Metodologie kvalitativního výzkumu: Stanovení výzkumných cílů, operacionalizace proměnných, tvorba hypotéz (2 h). - Metodologie kvalitativního výzkumu: Stanovení výzkumného problému, cílů a výzkumných otázek (2 h). - Výběr výzkumného souboru v kvalitativním a kvantitativním výzkumu (1 h). - Metody sběru dat v kvantitativním a kvalitativním výzkumu (2 h). - Analýza a interpretace dat v kvantitativním výzkumu - třídění dat, grafické zobrazení dat, popisná a zobecňující statistika, statistické metody pro nominální, ordinální, metrická data (4 h). - Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu - otevřené, axiální a selektivní kódování, kategorizace dat. Tvorba zakotvené teorie. Případová studie (4 h).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat výzkum v nelékařských zdravotnických oborech
charakterizovat výzkum v nelékařských zdravotnických oborech
vysvětlit terminologii užívanou ve výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech
vysvětlit terminologii užívanou ve výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech
popsat znaky kvalitativního a kvantitativního výzkumu
popsat znaky kvalitativního a kvantitativního výzkumu
formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní a kvantitativní design výzkumu
formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní a kvantitativní design výzkumu
vysvětlit analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii
vysvětlit analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii
Odborné dovednosti
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu
zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu
aplikovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii
aplikovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii
aplikovat analytické přístupy v kvalitativním výzkumu
aplikovat analytické přístupy v kvalitativním výzkumu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BRUCE, N., POPE, D., STANISTREET, D. Quantitative Methods for Health Research: A Practical Interactive Guide to Epidemiology and Statistics. United Kingdom: Wiley, 2018.
  • CRESWELL, J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: Sage, 2014.
  • DENZIN, N., K., LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE, 2011.
  • HENDL, J. a kol. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
  • CHRASTINA, J. Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
  • ROBERTS, P., PRIEST, H. Healthcare Research: A Handbook for Students and Practitioners. United Kingdom: Wiley, 2010.
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení podané ruce, 1999.
  • VÉVODOVÁ, Š., IVANOVÁ, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr