|
Vyučující
|
-
Šalenová Eva, Mgr.
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Norma, zdraví, nemoc - 1 hod. - Biopsychosociální přístup k nemoci - 1 hod. - Zátěžové situace - součást života, zvládání zátěžových situací, nemoc jako náročná životní situace - 1 hod. - Reakce pacientů na dlouhodobá a onkologická onemocnění - 1 hod. - Psychologie u interních, respiračních a gynekologických onemocnění - 1 hod. - Psychologický přístup a základy komunikace s vážně nemocnými a s jejich rodinami a blízkými - 1 hod. - Sdělování diagnózy vážného onemocnění. Jednotlivá stádia nemoci až po stádia umírání - 1 hod. - Umírání a smrt z psychologického hlediska - 1 hod. - Zvláštnosti tělesně a smyslově postižených jedinců, nároky na péči o tyto jedince - 1 hod. - Dítě jako pacient. Nároky na péči o dětské pacienty - 1 hod. - Komunikace s dítětem v paliativní péči - 1 hod. - Psychologie bolesti, reakce na bolest, faktory, které ovlivňují prožitek bolesti - 1 hod. - Zvláštnosti přístupu k pacientům s poruchou osobnosti, depresivním, úzkostným pacientům - 1 hod. - Problematika domácího násilí v nemocničním prostředí - 1 hod. Cvičení - Zátěžové situace - součást života, zvládání zátěžových situací, nemoc jako náročná životní situace - 1 hod. - Péče o pečující, syndrom burnout - 1 hod. - Psychosomatické poruchy - 1 hod. - Psychologická problematika vztahu pacient - nemoc. Změny v chování a prožívání během nemoci, reakce na nemoc, potřeby nemocného, role nemocného - 1 hod. - Přístup zdravotníka k nemocnému - 1 hod. - Iatropatogenie - 1 hod. - Psychologická stránka péče o hospitalizovaného nemocného - 1 hod.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmy zdravotnické psychologie |
| definovat základní pojmy zdravotnické psychologie |
| vymezit biopsychosociální přístup ke zdraví a nemoci |
| vymezit biopsychosociální přístup ke zdraví a nemoci |
| zdůvodnit rozdíl v přístupu k pacientům různých věkových skupin a zdravotního stavu |
| zdůvodnit rozdíl v přístupu k pacientům různých věkových skupin a zdravotního stavu |
| vysvětlit problematiku psychologie bolesti |
| vysvětlit problematiku psychologie bolesti |
| objasnit změny v chování a prožívání během nemoci, reakce na nemoc |
| objasnit změny v chování a prožívání během nemoci, reakce na nemoc |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti o změnách chování a prožívání během nemoci člověka |
| aplikovat znalosti o změnách chování a prožívání během nemoci člověka |
| komunikovat s pacienty různých věkových i sociálních skupin |
| komunikovat s pacienty různých věkových i sociálních skupin |
| aplikovat znalosti z problematiky chronicky nemocných a umírajících v praxi |
| aplikovat znalosti z problematiky chronicky nemocných a umírajících v praxi |
| využívat získané informace při pozorování a popisu nemocného |
| využívat získané informace při pozorování a popisu nemocného |
| užívat ve svém životě postupy k prevenci syndromu vyhoření |
| užívat ve svém životě postupy k prevenci syndromu vyhoření |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Journal of Clinical Psychology in Medical Settings.
-
BARTOŠÍKOVÁ, I., V. JIČÍNSKÝ, M. JOBÁNKOVÁ a J. KVAPILOVÁ. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: IDV ZP, 2000.
-
BAŠTECKÁ, B. et al. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003.
-
BAŠTECKÝ, J., J. ŠAVLÍK a J. ŠIMEK. Psychosomatická medicína. Praha: Grada, 1992.
-
DAHLKE, R. a T. DETHLEFSEN. Nemoc jako cesta. Praha: Aquamarin, 2000.
-
HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997.
-
HROZENSKÁ, M. et al. Sociálná práca so staršími l?uďmi a jej teoreticko-praktické východiská. Martin: Osveta, 2008.
-
JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008.
-
KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2002.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Rozhovor lékaře s pacientem. Brno: IDV ZP, 1995.
-
STUART-HAMILTON. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2000.
-
VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997.
-
ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2007.
|