|
Vyučující
|
-
Chvatíková Sylvie, Mgr.
-
Svobodová Silvie, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Cvičení -Hygienický režim, bariérová péče, prevence infekcí, spojených se zdravotní péčí. -Zdravotnická dokumentace: základní členění dokumentace, povinné zápisy sestry, ochrana osobních údajů, povinnost mlčenlivosti, uplatnění Práv pacientů v klinické praxi. -Základní ošetřovatelská péče: vyhodnocení soběstačnosti nemocného, úprava lůžka, hygienická péče u nemocného. -Polohování nemocného, hygienické vyprazdňování nemocného, péče o inkontinentní nemocné, prevence imobilizačního syndromu. Prevence TEN (VTE). -Sledování fyziologických funkcí. -Zajištění výživy nemocných, sledování hmotnosti a nutričního stavu v klinické praxi, základní postup enterální výživy sondou nebo výživovou stomií. -Klyzma, retrográdní, ortográdní prázdnění zažívacího traktu, zavedení žaludeční sondy. -Katetrizace močového měchýře u žen, asistence u katetrizace močového měchýře u mužů. Péče o zavedení permanentního močového katétru, prevence urosepse v ošetřovatelské péči. -Odběry biologického materiálu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 80 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| dodržovat základní pravidla hygienicko-epidemiologického režimu na klinickém pracovišti |
| dodržovat základní pravidla hygienicko-epidemiologického režimu na klinickém pracovišti |
| definovat zásady BOZP |
| definovat zásady BOZP |
| popsat jednotlivé ošetřovatelské postupy ošetřovatelských výkonů a intervencí u probíraných témat |
| popsat jednotlivé ošetřovatelské postupy ošetřovatelských výkonů a intervencí u probíraných témat |
| uplatňovat Práva pacientů a dodržovat povinnou mlčenlivost |
| uplatňovat Práva pacientů a dodržovat povinnou mlčenlivost |
| zdůvodnit principy kvalitní a bezpečné ošetřovatelské péče |
| zdůvodnit principy kvalitní a bezpečné ošetřovatelské péče |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vykonávat konkrétní ošetřovatelské činnosti v podmínkách klinického pracoviště |
| vykonávat konkrétní ošetřovatelské činnosti v podmínkách klinického pracoviště |
| aplikovat teoretické znalosti při zajišťování komplexní ošetřovatelské péče se zaměřením na ošetřovatelský proces |
| aplikovat teoretické znalosti při zajišťování komplexní ošetřovatelské péče se zaměřením na ošetřovatelský proces |
| připravit pomůcky a materiál k jednotlivým ošetřovatelským výkonům |
| připravit pomůcky a materiál k jednotlivým ošetřovatelským výkonům |
| popsat základní členění zdravotnické dokumentace, provádět zápis ošetřovatelských činností pod vedením mentora |
| popsat základní členění zdravotnické dokumentace, provádět zápis ošetřovatelských činností pod vedením mentora |
| dodržovat etický kodex, zásady správné komunikace s nemocnými v podmínkách klinického pracoviště |
| dodržovat etický kodex, zásady správné komunikace s nemocnými v podmínkách klinického pracoviště |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
-
POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., SIKOROVÁ, N. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech 1. díl., 2. díl.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
-
VYTEJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha, Grada. 2013.
-
VYTĚJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
|