Předmět: Bloková semestrální praxe a její reflexe 4

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její reflexe 4
Kód předmětu UZV/OK4BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na interních, chirurgických a dětských odděleních. - Bezpečnost pacientů. Rizika pádů (prevence). - Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na interních chirurgických a dětských odděleních. - Seznámení se s organizací práce a specifiky na interních, chirurgických a dětských ambulancích. - Práce s dokumentací na daném oddělení. - Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. - Sledování bolesti, její hodnocení a intervence. - Realizace ošetřovatelského procesu u nemocných podle konceptuálních modelů. - Edukace dospělých a dětských pacientů, včetně jejich blízkých. - Spolupráce a efektivní komunikace v multidisciplinárním týmu (sdílení informací o nemocných). - Specifika komunikace s dětmi a jejich rodiči. - Prevence imobilizačního syndromu. Zásady polohování imobilních nemocných. - Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče, prvky rehabilitačního ošetřovatelství. - Rozbor semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook). - Rozbor problémových situací během praxe. - Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit využívání současných léčebně/diagnostických metod ve vztahu k poskytování ošetřovatelské péče (viz např. endoskopie, miniivazivní diagnostické a léčební výkony, jednodenní chirurgie aj.),
vysvětlit využívání současných léčebně/diagnostických metod ve vztahu k poskytování ošetřovatelské péče (viz např. endoskopie, miniivazivní diagnostické a léčební výkony, jednodenní chirurgie aj.),
zdůvodnit specifika péče o pacienty/klienty s komorbiditami v interní a chirurgické péči,
zdůvodnit specifika péče o pacienty/klienty s komorbiditami v interní a chirurgické péči,
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem,
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem,
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta,
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta,
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o interního a chirurgického pacienta,
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o interního a chirurgického pacienta,
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí,
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí,
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do interní, chirurgické péče (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, podávání léčivých přípravků apod.), viz Logbook,
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do interní, chirurgické péče (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, podávání léčivých přípravků apod.), viz Logbook,
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí interní a chirurgické péče,
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí interní a chirurgické péče,
provádět rehabilitační ošetřování v interní a chirurgické péči,
provádět rehabilitační ošetřování v interní a chirurgické péči,
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu,
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu,
podílet se na edukaci ošetřovatelské péče v interní a chirurgické péči,
podílet se na edukaci ošetřovatelské péče v interní a chirurgické péči,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Týmová práce
Týmová práce
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Pozorování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Pozorování
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozhovor
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha:Grada, 2016. ISBN 80-247-5014-9.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II.. Praha: Grada, 2010.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science.. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
  • ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr