|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Přednáška Obecná patologie: buněčná patologie (základní obecné strukturální a funkční změny způsobené zevními nebo vnitřními faktory) základy onkologie (obecná podstata a biologické vlastnosti nádorů a bližší seznámení s konkrétními nejčastějšími nádory) speciální patologie (etiologie a patogeneze chorob s důrazem na některé konkrétní stavy a nemoci) Seminář Speciální patologie (etiologie a patogeneze chorob s důrazem na některé konkrétní stavy a nemoci): kardiovaskulární systém (zejména ateroskleróza, hypertenze, ICHS): dýchací systém: (zejména CHOPN a pneumokoniózy) gastrointestinální systém urogenitální systém (zejména STD, litiáza a infekce močových cest) metabolická onemocnění (zejména diabetes mellitus a tzv. metabolický syndrom) neuromuskulární systém žlázy s vnitřní sekrecí, kožní systém základy imunitních reakcí a jejich patologické odchylky, infekční choroby
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student zná stavbu, vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopen popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
| Student zná stavbu, vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopen popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat obecný přehled etiopatogenezi chorobných jevů |
| popsat obecný přehled etiopatogenezi chorobných jevů |
| vysvětlit obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
| vysvětlit obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
| objasnit podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem |
| objasnit podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem |
| objasnit obecnou podstatu onkologické problematiky |
| objasnit obecnou podstatu onkologické problematiky |
| vysvětlit biologické vlastnosti nejčastějších nádorů |
| vysvětlit biologické vlastnosti nejčastějších nádorů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| uplatňovat etiopatogenezi vybraných chorobných jevů v ošetřovatelské péči |
| uplatňovat etiopatogenezi vybraných chorobných jevů v ošetřovatelské péči |
| aplikovat obecné principy vzniku a průběhu nemocí do sesterského posuzování |
| aplikovat obecné principy vzniku a průběhu nemocí do sesterského posuzování |
| uplatňovat pro edukaci znalosti o návycích a životním stylu ve spojení s civilizačními chorobami |
| uplatňovat pro edukaci znalosti o návycích a životním stylu ve spojení s civilizačními chorobami |
| provést přehled prevence v onkologické problematice |
| provést přehled prevence v onkologické problematice |
| uplatnit specifické patofyziologické projevy nemocí do plánu ošetřovatelské péče |
| uplatnit specifické patofyziologické projevy nemocí do plánu ošetřovatelské péče |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| E-learning |
| E-learning |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
COTRAN, R.S., KUMAR, V., ROBBINS, S. Robbins Basic Pathology. 7th ed. Philadelphia, London, Toronto, Montreal, Sydney, Tokyo: W.B. Saunders Company, 2003.
-
FAKAN, F. Přehled patologie pro bakalářské zdravotnické obory. Praha: Karolinum, 2005.
-
KAŇKOVÁ, K. a spol. Patologická fyziologie pro bakalářské studijní programy. Brno: MU, 2003.
-
MAČÁK, J. Obecná patologie . Olomouc: LF UP, 2002.
-
MIŘEJOVSKÝ, P., BEDNÁŘ, B. Obecná patologie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-468-3.
-
POVÝŠIL, C., ŠTEINER, I., DUŠEK, P. et al. Speciální patologie. Praha: Galén, Karolinum, 2007.
-
SILBERNAGL, S., LANG, F. Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-968-3.
-
STŘÍTESKÝ, J. Patologie. Olomouc: Epava, 2001.
-
TOMANOVÁ, J., M. KOPECKÝ, J. CHARAMZA, K. KIKALOVÁ, P. ZEMÁNEK, J. MAJEROVÁ a M. BEZDĚKOVÁ. Analýza hladiny glukózy jako rizikový faktor pro vznik diabetu mellitu u pedagogických pracovníků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
|