|
Vyučující
|
-
Chvatíková Sylvie, Mgr.
-
Gabrhelík Tomáš, doc. MUDr. Ph.D.
-
Nekvindová Klára, MUDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Vymezení základní terminologie a pojmů z oboru onkologie, základní klasifikace nádorových onemocnění - Ošetřovatelský proces a specifika péče u nemocných dětí a dospělých v průběhu chemoterapie a radioterapie - Nádorová bolest vymezení základní terminologie, hodnocení, nefarmakologické způsoby zvládání bolesti, farmakoterapie - Shrnutí ošetřovatelské péče u vybraných onemocnění v onkologii - Paliativní péče - obecná a specializovaná, paliativní přístup, principy, legislativa Semináře - Vyšetřovací metody, klinické projevy nádorových onemocnění - Druhy terapie: radioterapie, chemoterapie, biologická léčba - Způsoby podávání chemoterapie: periferní žilní katetr, centrální žilní katetr, periferně zavedený centrální žilní katetr (PICC), centrální venózní port - Ošetřovatelské intervence u nemocných s nádorovou bolestí - Specifika péče o pacienta se zavedeným centrálním venózním portem - Ošetřovatelské postupy u dětských i dospělých klientů s leukémií - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním žaludku - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním střev - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním plic a mozku - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním prsu - Ošetřovatelské postupy u klientek s nádorovým onemocněním dělohy, čípku a vaječníku - Paliativní a hospicová péče, důstojnost a kvalita života terminálně nemocných
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat terminologii oboru a základní klasifikaci onkologických onemocnění |
| definovat terminologii oboru a základní klasifikaci onkologických onemocnění |
| používat vhodnou formu komunikace s nemocnými a jejich blízkými |
| používat vhodnou formu komunikace s nemocnými a jejich blízkými |
| sestavit plán ošetřovatelské péče u dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním |
| sestavit plán ošetřovatelské péče u dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním |
| objasnit nutnost etického a empatického přístupu k nemocným a jejich blízkým |
| objasnit nutnost etického a empatického přístupu k nemocným a jejich blízkým |
| dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie |
| dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| připravit pomůcky k zavedení centrálního žilního katetru PICC a PORT |
| připravit pomůcky k zavedení centrálního žilního katetru PICC a PORT |
| realizovat ošetřovatelskou péči o dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním |
| realizovat ošetřovatelskou péči o dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním |
| hodnotit účinek intervencí u nemocných s nádorovou bolestí a reagovat na momentální potřeby pacienta |
| hodnotit účinek intervencí u nemocných s nádorovou bolestí a reagovat na momentální potřeby pacienta |
| respektovat během poskytované péče důstojnost člověka a zvyšovat kvalitu jeho života |
| respektovat během poskytované péče důstojnost člověka a zvyšovat kvalitu jeho života |
| dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie |
| dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Analýza výkonů studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
BAJČIOVÁ, V., J. TOMÁŠEK a J. ŠTĚRBA. Nádory adolescentů a mladých dospělých. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
BOUCHALOVÁ, K., M. HAJDÚCH a kol. Prediktivní a prognostická onkologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Lékařská fakulta, 2016.
-
BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
-
FUSEK, M. kol. Biologická léčba: Teoretické základy a klinická praxe. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
ITANO, J. K. et al. Core Curriculum for Oncology Nursing. 5th. Ed.. Missouri: Elsevier, 2016.
-
KALA, M. a Z. DORKOVÁ. Paliativní a hospicová péče. Studijní opora pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2017.
-
KLENER, P. a P. KLENER jr. Nová protinádorová léčiva a léčebné strategie v onkologii. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
KLENER, P. Základy klinické onkologie. Praha: Galén, 2011.
-
KOUTECKÝ, J. a M. CHÁŇOVÁ. Děti s nádorovým onemocněním I: rady rodičům. Praha: Triton, 2003.
-
KOUTECKÝ, J., E. KABÍČKOVÁ a J. STARÝ. Dětská onkologie pro praxi. Praha: Triton, 2002.
-
NOVOTNÝ, J. Klinická a radiační onkologie pro praxi. Praha: Triton, 2005.
-
SOCHOR, M., I. ZÁVADOVÁ a O. SLÁMA. Paliativní péče v onkologii. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-4223-9.
-
TOMÁŠEK, J. Onkologie minimum pro praxi. Praha: Axonite, 2015.
-
VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ a H. VORLÍČKOVÁ. Klinická onkologie pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
VYZULA, R. Výživa při onkologickém onemocnění. Praha: Galén, 2001.
|