|
Vyučující
|
-
Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Ošetřovatelský proces - pojem, historický vývoj, význam a využití v praxi - 1 hod. - Přehled fází ošetřovatelského procesu - 1 hod. - Zhodnocení nemocného (assessment), tzn. získávání informací o nemocném, zdroje, záznam - 1 hod. - Ošetřovatelská diagnostika - 1 hod. - Taxonomie NANDA, NIC, NOC, ICNP - 2 hod. - Plánování ošetřovatelské péče, formulace cíle a plánu ošetřovatelských intervencí - 1 hod. - Realizace plánované péče, kompetence jednotlivých členů zdravotnického týmu - 1 hod. - Zhodnocení efektivnosti ošetřovatelské péče - evaluace - 1 hod. - Ošetřovatelská dokumentace, právní aspekty ošetřovatelské dokumentace - 1 hod. Cvičení - Kroky posouzení (sběr, analýza a uspořádání informací, výběr potenciálních diagnóz, hloubkové posouzení, stanovení a seřazení diagnóz podle priorit) - 2 hod. - Metody získávání informací a dat - 2 hod. - Diagnostický proces, stanovení (formulování) ošetřovatelské diagnózy - 2 hod. - Tvorba ošetřovatelského plánu - 2 hod. - Realizace ošetřovatelské péče - 2 hod. - Vyhodnocení - 2 hod. - Zdravotnická dokumentace, záznam do ošetřovatelské dokumentace - cvičné dokumentace - 2 hod. - Práce s dokumentací na daném oddělení pod odborným dohledem - stáž na klinickém oddělení - 4 hod. - Postup vypracování ošetřovatelského plánu u konkrétního klienta (a pozměněnými identifikačními údaji) - 2 hod.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Praktické procvičování, Analýza textu, Sebereflexe, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces |
| popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces |
| popsat historický vývoj a jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu |
| popsat historický vývoj a jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu |
| identifikovat ošetřovatelské problémy klienta |
| identifikovat ošetřovatelské problémy klienta |
| vyjmenovat části zdravotnické dokumentace a objasnit její význam |
| vyjmenovat části zdravotnické dokumentace a objasnit její význam |
| vysvětlit zásady vedení ošetřovatelské dokumentace |
| vysvětlit zásady vedení ošetřovatelské dokumentace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního pacienta/klienta |
| odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního pacienta/klienta |
| zhodnotit stav pacienta/klienta |
| zhodnotit stav pacienta/klienta |
| formulovat ošetřovatelské diagnózy |
| formulovat ošetřovatelské diagnózy |
| sestavit ošetřovatelský plán cíle péče u konkrétního pacienta/klienta |
| sestavit ošetřovatelský plán cíle péče u konkrétního pacienta/klienta |
| provádět korektní záznamy do ošetřovatelské dokumentace |
| provádět korektní záznamy do ošetřovatelské dokumentace |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Přednášení |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Kontakt, Profese, Ošetřovatelství a porodní asistence, British Journal of Nursing, RN, Nursing aj..
-
BULECHEK, G. M., BUTCHER, H. K., DOCHTERMAN, J. M. Nursing Interventions Classification (NIC). Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Kolektiv autorů. Průvodce ošetřovatelskou dokumentací od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0278-9.
-
KUDLOVÁ, P. a J. MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská dokumentace, plán ošetřovatelské péče ? výstup 3. fáze ošetřovatelského procesu. Olomouc: Grada, 2004.
-
KUDLOVÁ, P. Historie ošetřovatelského procesu a ošetřovatelských diagnóz NANDA. In Ošetřovatelství - morální umění. Krátká, Kutnohorská, Cichá a kol. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4201-4.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification (NOC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2012. ISBN 978-0-323-05408-9.
-
NEJEDLÁ Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
-
PACOVSKÝ, V. Ošetřovatelská diagnostika. Praha: UK, 1985.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E. et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vyd. Brno: IDVPZ, 2001.
-
VAŠÁTKOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelská dokumentace v nemocnici. Brno: IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-327-9.
|