Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby
Kód předmětu UZV/H1OSP
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Galačová Veronika, Mgr.
  • Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství - teorie potřeb nemocného, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb. 2. Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psychosociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. 3. Specifika uspokojování potřeb seniorů. 4. Specifika uspokojování potřeb u dětí. 5. Ošetřovatelský proces, úvod, historie. 6. Posuzování v ošetřovatelském procesu. 7. Diagnostika v ošetřovatelském procesu. 8. Plánování ošetřovatelského procesu. 9. Sesterské intervence. 10. Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. 11. Dokumentace ošetřovatelského procesu. 12. Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 13. Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 14. Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Témata cvičení: 1. Potřeby nemocného - tvorba aktivit denního života nemocného dle potřeb nemocného s využitím ošetřovatelských modelů. 2. Třídění potřeb a rozdílnosti u zdravého a nemocného člověka. 3. Potřeby u seniorů - tvorba aktivit denního života u seniora. 4. Potřeby u dětí - tvorba aktivit denního života. 5. Formy poskytování ošetřovatelské péče s využitím ošetřovatelského procesu v praxi. 6. Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. 7. Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy pacienta/ klienta. 8. Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. 9. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. 10. Ošetřovatelský proces v oblasti jistoty a bezpečí. 11. Ošetřovatelský proces v oblasti sebe koncepce a sebeúcty. 12. Ošetřovatelský proces v oblasti sexuality. 13. Ošetřovatelský proces v oblasti spirituality a religiozity. 14. Tvorba ošetřovatelského procesu dle předložené kazuistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 18 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
- posoudit stav potřeb klienta; - používat objektivizované metody k posuzování stavu potřeb při příjmu do oš. péče i v jejím průběhu; - identifikovat ošetřovatelské problémy klienta; - používat odbornou ošetřovatelskou terminologii; - uvědomovat si obsah a pojetí autonomní odpovědnosti.
- posoudit stav potřeb klienta; - používat objektivizované metody k posuzování stavu potřeb při příjmu do oš. péče i v jejím průběhu; - identifikovat ošetřovatelské problémy klienta; - používat odbornou ošetřovatelskou terminologii; - uvědomovat si obsah a pojetí autonomní odpovědnosti.
Odborné dovednosti
- odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního P/K; - zhodnotit stav pacienta/klienta P/K; - uspokojovat potřeby P/K (individuální přístup); - posoudit a identifikovat ošetřovatelské problémy P/K; - sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního P/K; - stanovit reálné ošetřovatelské cíle; - určit a naplánovat oš. činnosti spadající ke konkrétním oš. problémům; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - zhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí a adekvátně na výsledek reagovat.
- odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního P/K; - zhodnotit stav pacienta/klienta P/K; - uspokojovat potřeby P/K (individuální přístup); - posoudit a identifikovat ošetřovatelské problémy P/K; - sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního P/K; - stanovit reálné ošetřovatelské cíle; - určit a naplánovat oš. činnosti spadající ke konkrétním oš. problémům; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - zhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí a adekvátně na výsledek reagovat.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Doporučená literatura
  • NANDA INTERNATIONAL. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2017-2020. Praha: Grada, 2018.
  • DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů: pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada, 2018.
  • DOSTÁLOVÁ, V., BÁRTOVÁ, A., BLÁHOVÁ, H., HOLMEROVÁ, I. Potřeby starších vulnerabilních lidí v domácí a nemocniční péči. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2022.
  • KRÁTKÁ, A. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi: studijní texty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
  • KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. vyd.. Praha: Grada, 2018.
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci.. Praha: Grada, 2011.
  • TÓTHOVÁ, V. et al. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr