|
Vyučující
|
-
Galačová Veronika, Mgr.
-
Šalenová Eva, Mgr.
-
Manková Denisa, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do obecné psychologie. Historie vzniku psychologie. 2. Osobnost, struktura osobnosti, teorie osobnosti, typologie osobnosti, vlastnosti osobnosti. 3. Vývojová psychologie dětství. 4. Vývojová psychologie dospělost. 5. Vývojová psychologie stáří. 6. Poznávací kognitivní funkce. Čití, vnímání, představy, myšlení, řeč. 7. Procesy paměti. Paměť. Učení. Pozornost. Témata seminářů: 1. Determinace vývoje lidské psychiky. 2. Inteligence. Pozornost. 3. Tranzitorní a netranzitorní krize v rodině. 4. Stáří a ageismus. 5. Specifika vývoje jedince se speciálními potřebami. 6. Motivační procesy, potřeby. 7. Temperament.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů definovat psychické procesy, stavy, a vlastnosti vymezit jednotlivé vývojové periody objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku objasnit vybrané teorie osobnosti |
| vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů definovat psychické procesy, stavy, a vlastnosti vymezit jednotlivé vývojové periody objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku objasnit vybrané teorie osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v základních psychologických kategoriích zařadit psychologii do systému věd využívat znalostí psychologických metod zhodnotit vývojovou úroveň jedince využít specifika osobnosti v profesi zdravotnického záchranáře |
| orientovat se v základních psychologických kategoriích zařadit psychologii do systému věd využívat znalostí psychologických metod zhodnotit vývojovou úroveň jedince využít specifika osobnosti v profesi zdravotnického záchranáře |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.
-
JOCHMANNOVÁ, L., KIMPLOVÁ, T. et al. Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Praha: Grada, 2021.
-
KLUCKÁ, J., & VOLFOVÁ P. Kognitivní trénink v praxi. 2. vyd.. Praha: Grada, 2016.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 3.. Praha: Portál, 2009.
-
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Triton, 2021.
-
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. 2. vyd.. Praha: Academia, 2023.
-
VÁGNEROVÁ, M., & LISÁ, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 3. vyd.. Praha: Karolinum, 2021.
-
VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.
-
ZACHAROVÁ, E., & ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011.
-
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2.vyd.. Praha: Grada, 2017.
|