|
Vyučující
|
-
Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Základní pojmy spiritualita, světská, vědecká a spirituální dimenze našeho života. - Vztah jako základ spirituality a prosociální postoje. - Spiritualita v sociální práci, spiritualita jako nárok na pracovníka, spirituální péče v kontextu holistické péče. - Spirituální péče ve zdravotnických a sociálních zařízeních a naplňování spirituálních potřeb. - Spiritualita a náboženství. - Duchovní péče o nemocné v křesťanské tradici, charakteristika a poslání pastorační péče. - Duchovní péče o nemocné v islámu. Duchovní péče o nemocné v budhismu. Sekty a sektářství.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní terminologické pojmy |
| vysvětlit základní terminologické pojmy |
| objasnit význam spirituality jako významného aspektu našeho života a života pacientů a klientů zdravotně sociální péče |
| objasnit význam spirituality jako významného aspektu našeho života a života pacientů a klientů zdravotně sociální péče |
| aplikovat získané znalosti ve zdravotně-sociální praxi |
| aplikovat získané znalosti ve zdravotně-sociální praxi |
| zkvalitňovat péči u pacientů a klientů zdravotně sociální sféry svým lidským přístupem a pochopením pro spirituální dimenzi člověka a jeho potřeby v této oblasti |
| zkvalitňovat péči u pacientů a klientů zdravotně sociální sféry svým lidským přístupem a pochopením pro spirituální dimenzi člověka a jeho potřeby v této oblasti |
| rozeznat duchovní potřeby pacientů a klientů jiných náboženství |
| rozeznat duchovní potřeby pacientů a klientů jiných náboženství |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat spirituální péči ve zdravotnických zařízeních |
| aplikovat spirituální péči ve zdravotnických zařízeních |
| aplikovat spirituální péči v sociálních zařízeních a domácím prostředí klienta |
| aplikovat spirituální péči v sociálních zařízeních a domácím prostředí klienta |
| rozpoznat spirituální potřeby klienta |
| rozpoznat spirituální potřeby klienta |
| aplikovat odborné znalosti k naplnění spirituálních potřeb klientů |
| aplikovat odborné znalosti k naplnění spirituálních potřeb klientů |
| provádět adekvátní spirituální péči u klientů jiných náboženství |
| provádět adekvátní spirituální péči u klientů jiných náboženství |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
FRANKL, V. E. A přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006.
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003.
-
JUNG, C. G. Člověk a duše. Praha: Akademia, 1995.
-
KROPÁČEK, L. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad, 2003.
-
NOVOTNÁ, H., KALA, M. Spirituální potřeby a jejich diagnostika v nemoci. Paliativní medicína a liecba bolesti. 2015.
-
ROGERS, C. R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998.
-
VOJTÍŠEK Z., DUŠEK, P. Spiritualita v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
-
ZINNBAUER, B. Religion and Spirituality. J Sci Study Relig. 2012.
|