|
Vyučující
|
-
Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
-
Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Fáze výzkumu ve zdravotnictví s ohledem na volbu výzkumné strategie. - Formulace výzkumného problému ve zdravotnictví, tvorba akronymů PICO, PICC. - Proces stanovování hypotéz a jejich operacionalizace v kvantitativním výzkumu. - Stanovení výzkumného problému, cílů a otázek v kvalitativním výzkumu. - Výběr výzkumného souboru v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. - Metody sběru dat v kvantitativním výzkumu. - Analýza a interpretace dat v kvantitativním výzkumu - statistické metody pro nominální, ordinální, metrická data. - Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu. - Software pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat. Semináře - Formulace výzkumného problému ve zdravotnictví, tvorba akronymů PICO, PICC. - Proces stanovování hypotéz a jejich operacionalizace v kvantitativním výzkumu. - Stanovení výzkumného problému, cílů a otázek v kvalitativním výzkumu. - Výběr výzkumného souboru v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. - Metody sběru dat v kvantitativním výzkumu. - Analýza a interpretace dat v kvantitativním výzkumu - statistické metody pro nominální, ordinální, metrická data. - Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu. - Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu - základní typy kódování, kategorizace kvalitativních dat, kartografické nástroje situační analýzy. - Software pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat. - Konceptualizace smíšeného designu výzkumu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat výzkum ve zdravotnictví |
| charakterizovat výzkum ve zdravotnictví |
| používat adekvátní terminologii pro výzkum ve zdravotnictví |
| používat adekvátní terminologii pro výzkum ve zdravotnictví |
| popsat jednotlivé fáze výzkumu ve zdravotnictví |
| popsat jednotlivé fáze výzkumu ve zdravotnictví |
| charakterizovat principy kvalitativního, kvantitativního a smíšeného designu výzkumu |
| charakterizovat principy kvalitativního, kvantitativního a smíšeného designu výzkumu |
| formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní, kvantitativní a smíšený design výzkumu |
| formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní, kvantitativní a smíšený design výzkumu |
| používat relevantní analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii |
| používat relevantní analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie |
| zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie |
| zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu |
| zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu |
| realizovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii |
| realizovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii |
| pracovat se softwarem pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat |
| pracovat se softwarem pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat |
| prezentovat výzkumný projekt |
| prezentovat výzkumný projekt |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
BRUCE, N., POPE, D., STANISTREET, D. Quantitative Methods for Health Research: A Practical Interactive Guide to Epidemiology and Statistics. United Kingdom: Wiley, 2018.
-
CLARKE, A. E. Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. California: SAGE Publications, Inc, 2005.
-
CRESWELL, J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: Sage, 2014.
-
DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE, 2011.
-
HENDL, J. a kol. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
-
CHRASTINA, J. Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Olomouc: Vydavatelství UP, 2019.
-
MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. Evidence-based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2015.
-
MUNZAROVÁ, M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada, 2005.
-
ROBERTS, P., PRIEST, H. Healthcare Research: A Handbook for Students and Practitioners. United Kingdom: Wiley, 2010.
-
STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení podané ruce, 1999.
-
Studijní pomůcka. Statistický software, program Atlas.ti. .
-
VÉVODOVÁ, Š., IVANOVÁ, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
|