|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Moderní pedagogika. Zásady vzdělávání dospělých, zvláštnosti, formy a metody výuky. Využití pedagogiky a andragogiky ve vzdělávání. - Pojetí andragogiky v současnosti, její aktuální vývojové trendy. - Andragogika a celoživotní učení. Integrální andragogika. - Pedagogická interakce. Problematické a dilematické situace při vzdělávání dospělých. Vzdělávání cizinců. - Gerontagogika. Pedagogické strategie při vzdělávání seniorů. Univerzity třetího věku. - Využití pedagogiky a andragogiky v práci sestry specialistky. - Celoživotní vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků, role školitele. Motivační faktory. Příprava a realizace vzdělávací akce, obecné zásady.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat a používat základní andragogické pojmy |
| definovat a používat základní andragogické pojmy |
| vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu |
| vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu |
| definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky |
| definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky |
| charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy |
| charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy |
| popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců |
| popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník |
| aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník |
| používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů) |
| používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů) |
| aplikovat zásady vzdělávání v praxi |
| aplikovat zásady vzdělávání v praxi |
| vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je |
| vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je |
| prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu |
| prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu |
| připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku |
| připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Andragogika: čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. .
-
Pedagogická orientace. .
-
Školní pedagogika. .
-
BARTÁK, J., DEMAJENKO, M. Sociální andragogika: andragogika v procesu socializace.. Praha: Grada, 2021.
-
BENEŠ, M. Andragogika. 2. vyd. Praha: Grada, 2014.
-
DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. Praha: Karlova univerzita, 2016.
-
CHURKINA, V., VORONINA, G. Andragogika: Methods and practice: How to teach teachers. LAP LAMBERT Academic Publishing, 2023.
-
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
-
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
-
ŠVEC, V. Profesionální pomáhání. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
-
VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016.
-
VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T. a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.
|