|
Vyučující
|
-
Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
-
Hoffmannová Andrea, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Praxe založená na důkazech - Evidence Based Practice (EBP) - definice, základní charakteristika, kroky EBP, kritické myšlení, praktická argumentace. - Formulace klinické otázky v PICO(T) formátu - PICOT model pro klinické otázky, typy klinických otázek, příklady. - Vyhledávací strategie - vyhledávání nejlepších publikovaných důkazu, převedení klinické otázky do vyhledávací strategie, doporučení pro usměrněné vyhledávací strategie. - Práce s vybranými elektronickými databázemi - vyhledávání v českých a zahraničních databázích. - Kritické zhodnocení kvality nalezeného důkazu podle protokolu. Hierarchie důkazů na hodnocení studií. - Kritické zhodnocení kvantitativních studií. Primární a sekundární studie. - Klinické doporučené postupy - druhy, zdroje, instituce, databáze. - Vyhledávání KDP, zhodnocení - AGREE, adaptace - ADAPTE. Semináře - Formulace klinické otázky v PICO (T) formátu - typy klinických otázek, příklady. - Vyhledávací strategie - vyhledávání nejlepších publikovaných důkazu, převedení klinické otázky do vyhledávací strategie, doporučení pro usměrněné vyhledávací strategie. - Práce s vybranými elektronickými databázemi - vyhledávání v českých databázích. - Práce s vybranými elektronickými databázemi - vyhledávání v zahraničních databázích. - Kritické zhodnocení kvality nalezeného důkazu podle protokolu v praxi. - Vyhledávání KDP, zhodnocení - AGREE, adaptace - ADAPTE. - Aplikace důkazů do klinické praxe. Integrace důkazu, klinické zkušenosti, hodnot a preferencí pacienta. - Zhodnocení aplikovaných intervencí a návrhů. - Prezentace projektů studentů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 17 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat EBP, DP, AGREE, ADAPTE aj. |
| definovat EBP, DP, AGREE, ADAPTE aj. |
| popsat význam praxe založené na důkazech |
| popsat význam praxe založené na důkazech |
| charakterizovat principy evidence based practice |
| charakterizovat principy evidence based practice |
| popsat jednotlivé kroky procesu EBP |
| popsat jednotlivé kroky procesu EBP |
| používat vhodnou terminologii v oblasti EBP a DP |
| používat vhodnou terminologii v oblasti EBP a DP |
| formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu |
| formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu |
| analyzovat validní zdroje |
| analyzovat validní zdroje |
| kriticky zhodnotit primární a sekundární studie |
| kriticky zhodnotit primární a sekundární studie |
| kriticky zhodnotit kvalitu nalezeného důkazu podle protokolu |
| kriticky zhodnotit kvalitu nalezeného důkazu podle protokolu |
| zhodnotit navržené intervence a návrhy |
| zhodnotit navržené intervence a návrhy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhledat aktuální a relevantní DP |
| vyhledat aktuální a relevantní DP |
| pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi |
| pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi |
| vyhledat v českých a zahraničních databázích vhodné studie |
| vyhledat v českých a zahraničních databázích vhodné studie |
| integrovat/aplikovat důkaz do klinické praxe |
| integrovat/aplikovat důkaz do klinické praxe |
| prezentovat projekt na zadané téma |
| prezentovat projekt na zadané téma |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
BOLTZ, M. et al. (eds.). Evidence-based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice. New York: Springer Publishing Company, 2016.
-
HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2015.
-
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
-
JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ, K., KOZÁKOVÁ, R., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2015.
-
JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založeno na důkazech. Evidence based nursing. Praha: Grada, 2014.
-
KUDLOVÁ, P., ŠPIRUDOVÁ, L. Evidence based practice v ošetřovatelství a porodní asistenci. Zlín: UTB, 2018.
-
MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. Evidence-based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
|