|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: Vymezení pojetí pediatrie a sociální pediatrie a její vztah k ostatním vědním disciplínám. Organizace pediatrické péče v souvislosti s preventivními, léčebnými a diagnostickými postupy. Pojetí, vývoj a zaměření sociální pediatrie. Dítě a jeho prostředí. Socializace dítěte během vývoje. Psychosociální potřeby zdravých a nemocných dětí. Přehled nejčastějších onemocnění dýchacích cest. Přehled nejčastějších onemocnění pohybového aparátu. Přehled nejčastějších onemocnění gastrointestinálního traktu. Přehled nejčastějších onemocnění kardiovaskulárního systému. Krevní onemocnění u dětí. Přehled nejčastějších onemocnění uropoetického systému u dětí. Náhlé příhody v dětském věku. Záchvatovitá onemocnění v dětském věku. Kožní a parazitární onemocnění v dětském věku. Syndrom CAN. Semináře: Postupy bariérové péče při vzniku infekčního onemocnění. Výživa v dětském věku, kojení. Hygiena dětí a dorostu, hygienické návyky. Psychosociální podpora dítěte se zdravotním postižením. Prevence civilizačních nemocí. Socializační opatření dětí s geneticky podmíněnými onemocněními. Úrazy u dětí a jejich prevence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Absolvování předmětu Základy somatologie a patologie. |
| Absolvování předmětu Základy somatologie a patologie. |
| Výsledky učení |
|---|
| pochopit pojetí pediatrie a její vztah k jiným vědním oborům |
| pochopit pojetí pediatrie a její vztah k jiným vědním oborům |
| osvojit si vývoj a historický kontext sociální pediatrie |
| osvojit si vývoj a historický kontext sociální pediatrie |
| vysvětlit význam preventivní, diagnostické a léčebné péče v pediatrii |
| vysvětlit význam preventivní, diagnostické a léčebné péče v pediatrii |
| obeznámit se s významem zdravotně sociální pomoci dítěti a celé jeho rodině |
| obeznámit se s významem zdravotně sociální pomoci dítěti a celé jeho rodině |
| chápat individuální vývojové potřeby dítěte |
| chápat individuální vývojové potřeby dítěte |
| rozumět roli zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka v prevenci zdravotních a sociálních problémů dětí |
| rozumět roli zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka v prevenci zdravotních a sociálních problémů dětí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dokázat řešit bio-psycho-sociální problémy u dětí |
| dokázat řešit bio-psycho-sociální problémy u dětí |
| prezentovat nejčastější onemocnění u dětí |
| prezentovat nejčastější onemocnění u dětí |
| poskytovat intervence preventivních opatření u dětí |
| poskytovat intervence preventivních opatření u dětí |
| interpretovat do praxe Práva dětí |
| interpretovat do praxe Práva dětí |
| prezentovat organizace pediatrické péče v souvislosti s preventivními, léčebnými a diagnostickými postupy |
| prezentovat organizace pediatrické péče v souvislosti s preventivními, léčebnými a diagnostickými postupy |
|
Doporučená literatura
|
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016.
|