|
Vyučující
|
-
Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
|
|
Obsah předmětu
|
- Výchova a vzdělávání v demokratické společnosti. Pojetí moderní pedagogiky. Pojetí andragogiky v současnosti, její vývojové trendy. Využití pedagogiky a andragogiky v sociální práci ve zdravotnictví (2h). - Specifika, cíle a prostředky výchovy a vzdělávání (edukace) v sociální práci ve zdravotnictví (1h). - Formy a metody edukace klientů - dětí a dospívajících (1h). - Formy a metody edukace dospělých klientů (1h). - Gerontopedagogika. Pedagogické strategie při aktivizaci seniorů (1h). - Edukace rodiny (blízkých) klienta (1h). - Motivace klientů, jejich blízkých, sociální opora klientům a jejich blízkým z pohledu zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka (2h). - Navázání kontaktu s klientem a jeho blízkými. Pedagogické aspekty verbální i nonverbální komunikace zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka s klientem a jeho blízkými (2h). - Učení (sebevzdělávání) jako celoživotní proces. Zdravotně sociální pracovník/sociální pracovník jako lektor. Příprava a realizace vzdělávací akce (2h). - Sebereflexe, sebepoznání a sebezdokonalování (sebevýchova a sebevzdělávání) zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka (1h).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat význam pedagogiky a andragogiky v práci zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka |
| popsat význam pedagogiky a andragogiky v práci zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka |
| popsat jednotlivé fáze edukačního procesu |
| popsat jednotlivé fáze edukačního procesu |
| definovat a naplňovat cíle stanovené v rámci edukačního procesu |
| definovat a naplňovat cíle stanovené v rámci edukačního procesu |
| popsat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe |
| popsat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe |
| definovat vhodné metody verbální i nonverbální komunikace |
| definovat vhodné metody verbální i nonverbální komunikace |
| popsat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí |
| popsat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat základní terminologii pedagogiky a andragogiky |
| používat základní terminologii pedagogiky a andragogiky |
| navázat kontakt s klientem a motivovat jej s cílem dosáhnout efektivní edukace |
| navázat kontakt s klientem a motivovat jej s cílem dosáhnout efektivní edukace |
| využít didaktické metody vhodné pro práci s klienty, vybrat nejvhodnější metodu edukace a svůj výběr relevantně zdůvodnit |
| využít didaktické metody vhodné pro práci s klienty, vybrat nejvhodnější metodu edukace a svůj výběr relevantně zdůvodnit |
| aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe |
| aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe |
| realizovat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí |
| realizovat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí |
| naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro nelékařské zdravotnické pracovníky |
| naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro nelékařské zdravotnické pracovníky |
| vyhodnotit efektivitu výchovně-vzdělávacího procesu |
| vyhodnotit efektivitu výchovně-vzdělávacího procesu |
| prezentovat žádoucí postoje, které od zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka v roli edukátora očekáváme |
| prezentovat žádoucí postoje, které od zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka v roli edukátora očekáváme |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
CICHÁ, M. Základy pedagogiky a andragogiky (distanční studijní opora). Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2012.
-
GIROUX, H. A. On critical pedagogy. New York: Continuum International Publishing Group, 2011.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství - Dostupná v e-learningovém systému LMS MOODLE. Zlín: UTB, 2016.
-
PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
-
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha. Portál, 2015.
-
VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016.
|