|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do studia zdraví a nemoci. Historický vývoj sociologických přístupů ke zdraví a nemoci. Vědní obory zabývající se zdraví a nemocí (medicínské disciplíny, psychologické disciplíny, sociologické disciplíny). - Zdraví. Determinanty zdraví. Prevence (primární, sekundární, terciární). Zásady péče o zdraví. Holistický přístup ke zdraví. - Nemoc. Modely nemoci. Sociální důsledky nemoci. - Nemocný a jeho nemoc (postoje k nemoci, základní fáze nemoci, akutní a chronické onemocnění, vliv nemoci na psychiku nemocného). - Nemocný a zdravotnické prostředí. Hospitalizace nemocného. - Multifaktoriální a multikauzální problematika psychosomatické medicíny a vybraných nemocí jednotlivých tělesných sousta, které vedou ke ztíženému sociálnímu uplatnění nebo invalidizaci. - Kvalita života nemocného a jeho rodiny. - Sebevraždy v sociálním kontextu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd; - používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence; - objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska; - orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví; - definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny. |
| - vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd; - používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence; - objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska; - orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví; - definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví; - identifikovat determinanty zdraví; - rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy. |
| - adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví; - identifikovat determinanty zdraví; - rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
| vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
| objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
| objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
| orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
| orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
| definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
| definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
| adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
| rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
| rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
| identifikovat determinanty zdraví |
| identifikovat determinanty zdraví |
| rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
| rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
| udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
| udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
BARTÁK, M. Ekonomika zdraví: sociální, ekonomické a právní aspekty péče o zdraví.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-503-8.
-
ČELEDOVÁ, L. e kol. Člověk ve zdraví i v nemoci: Podpora zdraví a prevence nemocí ve stáří. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3828-7.
-
FALVO, D. R. Medical and psychosocial aspects of chronic illness and disability. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
-
KALVACH, Z. Zdraví a nemoc: nárys problematiky pro studenty nezdravotnických programů. Středokluky: Zdeněk Susa, 2019. ISBN 978-80-88084-21-1.
-
MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Problémy zdraví a nemoci pro sociální pracovníky: studijní text pro kombinované studium (dostupná v e-learningovém systému LMS MOODLE). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3562-6.
-
VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Zdraví a nemoc. 2.vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2017. ISBN 978-80-7394-664-7.
|