|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Přístupy k vymezování psychologie jako vědy, jejího předmětu, stručný historický přehled; systém psychologických věd, místo psychologie v systému věd. Metodologické otázky psychologie, metody psychologie. - Determinace psychiky a jejího vývoje; psychické funkce, procesy, stavy a vlastnosti. - Poznávací procesy v normě i patologii.. - Psychické stavy v normě i patologii.. - Psychické předpoklady v normě a patologii. - Psychické vlastnosti v normě i patologii - Uvedení do psychologie osobnosti (sebereflexe a vztah k sobě samému, identita). Poznávání osobnosti. - Přehled duševních poruch. Chování člověka v tíživé situaci. - Poruchy osobnosti a chování u dospělých. Problematika psychologického přístupu u vybraných subpopulací. - Význam a praktické využití obecné psychologie a psychopatologie pro zdravotně sociální pracovníky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní psychologické kategorie |
| charakterizovat základní psychologické kategorie |
| definovat vybrané psychologické směry |
| definovat vybrané psychologické směry |
| popsat strukturu, dynamiku, teorii osobnosti, biologickou a sociální determinaci |
| popsat strukturu, dynamiku, teorii osobnosti, biologickou a sociální determinaci |
| vysvětlit metody poznávání, posuzování a chyby v posuzování osobnosti |
| vysvětlit metody poznávání, posuzování a chyby v posuzování osobnosti |
| charakterizovat patologie osobnosti |
| charakterizovat patologie osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zařadit psychologii do systému věd |
| zařadit psychologii do systému věd |
| využívat psychologický přístup v oblasti zdravotnictví, sociální péče a v běžném životě |
| využívat psychologický přístup v oblasti zdravotnictví, sociální péče a v běžném životě |
| zhodnotit vliv psychiky na tělesné zdraví a vzájemnou provázanost duševních a tělesných dějů |
| zhodnotit vliv psychiky na tělesné zdraví a vzájemnou provázanost duševních a tělesných dějů |
| rozpoznat duševní děj a kategorie v normě i patologii |
| rozpoznat duševní děj a kategorie v normě i patologii |
| posoudit vlivy na formování osobnosti |
| posoudit vlivy na formování osobnosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
DRÁPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.
-
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000.
-
OREL, M. et al. Psychopatologie. Nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2016.
-
PETR, T., MARKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014.
-
SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004.
-
SVOBODA, M. et al. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2006.
-
VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.
|