|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Historie, význam a zajištění první pomoci, integrovaný záchranný systém a jeho složky. - Polohy a transport raněných, vybavení pro poskytování první pomoci. - Kardiopulmonální resuscitace (ERC 2020), šok. - Zástava krvácení a druhy ran, termická poranění. - Zlomeniny, obvazová technika. - Poranění hlavy, krku, páteře, hrudníku a břicha, polytrauma. - Intoxikace, chemická poškození. - Neúrazové akutní stavy. - První pomoc při mimořádných událostech, medicína katastrof.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 11 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 29 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat význam a organizaci Integrovaného záchranného systému v ČR |
| popsat význam a organizaci Integrovaného záchranného systému v ČR |
| vysvětlit význam právní a psychologické aspekty první pomoci |
| vysvětlit význam právní a psychologické aspekty první pomoci |
| zdůvodnit teoreticky jednotlivé život zachraňující postupy při poskytování předlékařské první pomoci |
| zdůvodnit teoreticky jednotlivé život zachraňující postupy při poskytování předlékařské první pomoci |
| vymezit hlavní kroky řešení krizových situací při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka v aktivaci řetězce přežití |
| vymezit hlavní kroky řešení krizových situací při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka v aktivaci řetězce přežití |
| objasnit důležitost prevence včasné aktivace záchranného řetězce a zajištění první pomoci |
| objasnit důležitost prevence včasné aktivace záchranného řetězce a zajištění první pomoci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivovat záchranný řetězec poskytování první pomoci |
| aktivovat záchranný řetězec poskytování první pomoci |
| poskytovat adekvátní první předlékařskou pomoc dle aktuálních guidelines |
| poskytovat adekvátní první předlékařskou pomoc dle aktuálních guidelines |
| provide adequate pre-medical first aid according to current guidelines |
| provide adequate pre-medical first aid according to current guidelines |
| edukovat veřejnost v prevenci úrazů a situací, které vyžadují rychlou aktivaci záchranného řetězce poskytování první pomoci |
| edukovat veřejnost v prevenci úrazů a situací, které vyžadují rychlou aktivaci záchranného řetězce poskytování první pomoci |
| využívat možnosti programu ochrany duševního zdraví (peer podpora) po zvládnutí předlékařské a rozšířené první pomoci |
| využívat možnosti programu ochrany duševního zdraví (peer podpora) po zvládnutí předlékařské a rozšířené první pomoci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
BEED, M., SHERMAN, R., MAHAJAN, R. P. Emergencies in critical care. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, 2013.
-
BELEJOVÁ, H. První pomoc "Kdy jindy než teď, kdo jiný než Ty?". Brno: Tribun EU, 2016.
-
ČASOPIS. Urgentní medicína - časopis pro neodkladnou lékařskou péči.
-
DOBIÁŠ, V. 5P Prvá pomoc pre pokročilých poskytovateľov. Praha: Dixit, 2017.
-
MÁLEK, J., KNOR, J. Lékařská první pomoc v urgentních stavech. Praha: Grada, 2019.
-
ŠÍN, R., ŠTOURAČ, P., VIDUNOVÁ, J. Lékařská první pomoc. Praha: Galén, 2019.
|