Předmět: Zdravý životní styl

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Zdravý životní styl
Kód předmětu UZV/2ZZSS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Peloušková Nina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení pojmu zdraví. Determinanty zdraví. - Evropská strategie péče o zdraví. - Tvorba a metodika projektů s akcentem na projekty výchovy ke zdraví. - Preventivní péče (primární, sekundární a terciární prevence) a výchova ke zdraví. - Životní styl - problémy a rizika. - Základy práce s klientem - působení na klienty a výchova klientů, možnosti dosažení změn chování a podpora vytváření těchto změn, klientova ochota ke spolupráci a možnosti jejího zvýšení. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. - Vymezení pojmů výživa, dietologie a dietoterapie. - Moderní přístupy k výživě. - Výživa osob s vybraným sportovním zaměřením.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 80 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví
definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví
vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi
vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi
popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti
popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti
define basic terms: healthy lifestyle, health education
define basic terms: healthy lifestyle, health education
explain the process of implementing primary, secondary and tertiary prevention in practice
explain the process of implementing primary, secondary and tertiary prevention in practice
describe the tools and procedure for increasing health literacy among the general public
describe the tools and procedure for increasing health literacy among the general public
Odborné dovednosti
zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví
zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví
orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých
orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých
justify the difference in the implementation of the European and Czech health care strategies
justify the difference in the implementation of the European and Czech health care strategies
orientate in the prevention of injuries and risky behavior in children and adolescents
orientate in the prevention of injuries and risky behavior in children and adolescents
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Demonstrace
Demonstrace
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BÁRTLOVÁ, S. a kol. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. Praha. 2019.
  • BAŠKOVÁ, M. Výchova k zdraviu. Martin. 2009.
  • BAUMANN, L., GANAHL, K., PEER, S., PELIKAN, J. M. Report on Health Literacy in the Czech Republic in Comparison with Eight EU Member States. 2015.
  • HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha. 2019.
  • HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno. 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr