|
Vyučující
|
-
Peloušková Nina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení pojmu zdraví. Determinanty zdraví. - Evropská strategie péče o zdraví. - Tvorba a metodika projektů s akcentem na projekty výchovy ke zdraví. - Preventivní péče (primární, sekundární a terciární prevence) a výchova ke zdraví. - Životní styl - problémy a rizika. - Základy práce s klientem - působení na klienty a výchova klientů, možnosti dosažení změn chování a podpora vytváření těchto změn, klientova ochota ke spolupráci a možnosti jejího zvýšení. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. - Vymezení pojmů výživa, dietologie a dietoterapie. - Moderní přístupy k výživě. - Výživa osob s vybraným sportovním zaměřením.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 80 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví |
| definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví |
| vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi |
| vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi |
| popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti |
| popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti |
| define basic terms: healthy lifestyle, health education |
| define basic terms: healthy lifestyle, health education |
| explain the process of implementing primary, secondary and tertiary prevention in practice |
| explain the process of implementing primary, secondary and tertiary prevention in practice |
| describe the tools and procedure for increasing health literacy among the general public |
| describe the tools and procedure for increasing health literacy among the general public |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví |
| zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví |
| orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých |
| orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých |
| justify the difference in the implementation of the European and Czech health care strategies |
| justify the difference in the implementation of the European and Czech health care strategies |
| orientate in the prevention of injuries and risky behavior in children and adolescents |
| orientate in the prevention of injuries and risky behavior in children and adolescents |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S. a kol. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. Praha. 2019.
-
BAŠKOVÁ, M. Výchova k zdraviu. Martin. 2009.
-
BAUMANN, L., GANAHL, K., PEER, S., PELIKAN, J. M. Report on Health Literacy in the Czech Republic in Comparison with Eight EU Member States. 2015.
-
HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha. 2019.
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno. 2010.
|