Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Teoretická a aplikační analýza trojdimenzionálního pohledu na zdraví (zdraví sociální, psychické, fyzické). - Determinanty zdraví. Zdravý způsob života. - Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. - Analýza postavení výchovy ke zdraví v interdisciplinárních souvislostech. - Komparace výchovy ke zdraví v zahraničním kontextu. - Atypické postavení výchovných oblastí kurikula. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. - Prevence úrazů a rizikového chování u žáků. - Mimoškolská zařízení a jejich funkce. - Zdravotní výchova. - Protidrogová výchova. - Sexuální výchova. - Environmentální výchova. - Projekt Zdravá škola.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat dimenze zdraví, včetně fyzického, duševního a sociálního zdraví. |
charakterizovat dimenze zdraví, včetně fyzického, duševního a sociálního zdraví. |
vysvětlit postavení výchovy ke zdraví v kurikulu. |
vysvětlit postavení výchovy ke zdraví v kurikulu. |
komplexně vysvětlit zdravotní gramotnost a její význam pro osobní zdraví a pohodu. |
komplexně vysvětlit zdravotní gramotnost a její význam pro osobní zdraví a pohodu. |
navrhnout opatření pro prevenci zdravotních problémů v kontextu školní i mimoškolní výchovy. |
navrhnout opatření pro prevenci zdravotních problémů v kontextu školní i mimoškolní výchovy. |
poskytnout informace o důležitosti prevence v oblasti zdraví. |
poskytnout informace o důležitosti prevence v oblasti zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
využívat principy výchovy ke zdraví ve vzdělávacím prostředí. |
využívat principy výchovy ke zdraví ve vzdělávacím prostředí. |
aplikovat koncepty zdraví ve školním prostředí na podporu žáků. |
aplikovat koncepty zdraví ve školním prostředí na podporu žáků. |
implementovat výchovné aktivity zaměřené na zdraví. |
implementovat výchovné aktivity zaměřené na zdraví. |
poskytovat informace o preventivních opatřeních souvisejících se zdravím. |
poskytovat informace o preventivních opatřeních souvisejících se zdravím. |
podporovat zdraví nejen ve školním prostředí, ale i mimo něj. |
podporovat zdraví nejen ve školním prostředí, ale i mimo něj. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
American Academy of Pediatrics. (2011). American Academy First Aid for Families: A Parent´s Guide to Safe and Healthy Kids. Jones & Bartlett Publishers.
-
Božik, R. Realizácia primárnej prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v základných školách TSK. In Szimethová, M. Študentské Fórum XIII. Zlín: UTB FHS, 2013.
-
Kaplan, M. Zdravie a správanie človeka. Bratislava: SPN, 1996.
-
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001.
-
Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
-
Liba, J. Výchova k zdraviu. Prešov: MC, 2002.
-
Řehulka, E., & Řehulková, O. Učitelé a zdraví. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002.
|