Předmět: Výchova ke zdraví

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Výchova ke zdraví
Kód předmětu USP/Z9VZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teoretická a aplikační analýza trojdimenzionálního pohledu na zdraví (zdraví sociální, psychické, fyzické). - Determinanty zdraví. Zdravý způsob života. - Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. - Analýza postavení výchovy ke zdraví v interdisciplinárních souvislostech. - Komparace výchovy ke zdraví v zahraničním kontextu. - Atypické postavení výchovných oblastí kurikula. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. - Prevence úrazů a rizikového chování u žáků. - Mimoškolská zařízení a jejich funkce. - Zdravotní výchova. - Protidrogová výchova. - Sexuální výchova. - Environmentální výchova. - Projekt Zdravá škola.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat dimenze zdraví, včetně fyzického, duševního a sociálního zdraví.
charakterizovat dimenze zdraví, včetně fyzického, duševního a sociálního zdraví.
vysvětlit postavení výchovy ke zdraví v kurikulu.
vysvětlit postavení výchovy ke zdraví v kurikulu.
komplexně vysvětlit zdravotní gramotnost a její význam pro osobní zdraví a pohodu.
komplexně vysvětlit zdravotní gramotnost a její význam pro osobní zdraví a pohodu.
navrhnout opatření pro prevenci zdravotních problémů v kontextu školní i mimoškolní výchovy.
navrhnout opatření pro prevenci zdravotních problémů v kontextu školní i mimoškolní výchovy.
poskytnout informace o důležitosti prevence v oblasti zdraví.
poskytnout informace o důležitosti prevence v oblasti zdraví.
Odborné dovednosti
využívat principy výchovy ke zdraví ve vzdělávacím prostředí.
využívat principy výchovy ke zdraví ve vzdělávacím prostředí.
aplikovat koncepty zdraví ve školním prostředí na podporu žáků.
aplikovat koncepty zdraví ve školním prostředí na podporu žáků.
implementovat výchovné aktivity zaměřené na zdraví.
implementovat výchovné aktivity zaměřené na zdraví.
poskytovat informace o preventivních opatřeních souvisejících se zdravím.
poskytovat informace o preventivních opatřeních souvisejících se zdravím.
podporovat zdraví nejen ve školním prostředí, ale i mimo něj.
podporovat zdraví nejen ve školním prostředí, ale i mimo něj.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • American Academy of Pediatrics. (2011). American Academy First Aid for Families: A Parent´s Guide to Safe and Healthy Kids. Jones & Bartlett Publishers.
  • Božik, R. Realizácia primárnej prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v základných školách TSK. In Szimethová, M. Študentské Fórum XIII. Zlín: UTB FHS, 2013.
  • Kaplan, M. Zdravie a správanie človeka. Bratislava: SPN, 1996.
  • Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001.
  • Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  • Liba, J. Výchova k zdraviu. Prešov: MC, 2002.
  • Řehulka, E., & Řehulková, O. Učitelé a zdraví. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr